I Aarhus Festuge, fra d. 2. – 7. september, spiller den prisvindende actionkomedie BLAM! på Bora Bora. Forestillingen, der tager afsæt i actionfilmens univers, beskrives som en blanding af ”Die Hard” og ”The Office”, og publikum skal være klar på at blive overraskede og underholdt. Vi har talt med instruktør Kristján Ingimarsson.

af Jakob Edut, PR-medarbejder på Bora Bora

 

Hvordan opstod idéen til BLAM!?
Jeg havde lyst til at arbejde med det frie, fysiske udtryk på en måde, der ikke var abstrakt. Det skulle være sjovt og underholdende. Det blev til en forestilling, hvor verden bliver vendt på hovedet i et kontormiljø, der eksploderer i et actionbrag og udfordrer publikum på, hvad der er normalt.

 

Hvorfor kontormiljøet?
Kontormiljøet er en klar ramme. Det er noget alle kender og har en idé om, hvad er, så det kræver ikke en lang forhistorie. Man ved, at det er et sted, hvor der hersker struktur og et hierarki, og det er interessant at se, at det kan blive brudt op, når vi begynder at lege med folks forventninger. En hullemaskine og et stempel kan lynhurtigt blive til et maskingevær, og en skraldespand kan blive en bazooka. Det er dybt underholdende, men det får også publikum til at sætte spørgsmålstegn ved, hvad det normale er. Er det at sidde ned og stirre ind i en skærm, mens du kun bevæger dine øjne og fingre, eller er det bare noget, vi har aftalt er normalt?

 

Hvor kom actionfilmen ind i billedet?
Ved at bruge actiongenren placerer vi forestillingen i et fysisk miljø, som folk forstår og kan relatere til. Man er måske vant til at se dans eller cirkus, og synes det er flot, men ellers er det fysiske udtryk folk kender ofte sportsprogrammer og actionfilm på tv. Jeg er selv en drengerøv, der elsker actionfilm, og jeg ville gerne hive elementerne fra actionfilmen ind på teaterscenen. Det er helt klart lykkedes med BLAM! En norsk avis brugte faktisk overskriften ”Film skal ses i teatret,” da de anmeldte forestillingen for nyligt.

 

Hvordan vil du beskrive, det du laver?
Jeg bliver selv meget inspireret af film, billedkunst og dans. Jeg ser næsten aldrig en teaterforestilling, da jeg føler mig tættere forbundet til de andre udtryksformer. For mig er scenekunst en mulighed for at udtrykke sig, men der er ofte en forventning om, at når du laver scenekunst, så skal det være teater. Der kan man tillade sig meget mere i f.eks. musik og billedkunst. Det er svært at genrebestemme, det jeg laver, og det blev meget tydeligt, da jeg for nyligt blev nomineret til en islandsk teaterpris: Ud af de seks nomineringer vi fik, blev vi blandt andet nomineret for både bedste teaterforestilling og for bedste koreografi. To kategorier, der sjældent bliver uddelt til samme forestilling.

Jeg arbejder inden for et grundmanuskript, men det er altid en blanding af håndværket, koreografien om du vil – og temaerne, altså dramaturgien. Ofte bliver jeg inspireret af karaktererne og glæder mig over alle kroppens muligheder. Jeg tror, at BLAM! er blevet en succes, fordi mange af de ting er faldet i hak. Og så har tiden måske indhentet min stil, så publikum også er klar til at forstå og nyde den måde at blande genrene på.

 

Hvordan er holdet på scenen i BLAM! sammensat?
Jeg havde en idé om, at jeg ville samle en gruppe performere, der strakte sig så bredt som muligt, uden at det skulle være sådan at danseren kun dansede og skuespilleren kun fremførte replikker.

Det blev til Lars Gregersen, der har lavet nycirkus i mange år, Didier Oberié fra Frankrig, der er stuntman og har arbejdet med parkour og akrobatik, Joen Højerslev, der er uddannet skuespiller, men er meget fysisk i sit udtryk, og så mig selv, der primært har arbejdet med dans, mime, slapstick og comedy. I løbet af processen har vi undervist hinanden, og det er lykkedes os at komme til at fungere som en helhed på scenen. Vi har skabt en slags fælles sprog.

 

Hvad kan publikum glæde sig til?
De kan helt sikkert forvente at blive overrasket og underholdt! Det er ikke en forestilling med en masse temaer om køn og den tid vi lever i, men mere en let tilgængelig fortælling, der kan underholde og inspirere uanset nationalitet, køn og alder. Og så er BLAM! enormt sjov at lave for en som mig, der elsker at underholde et publikum…

 

BLAM!
Spiller på Bora Bora fra. d. 2. – 7. september (i Aarhus Festuge)
Ma-fr kl. 20, lø kl. 20
Billetter kan snart købes via www.bora-bora.dk

 


Fakta: NEANDER TEATER

Neander Teater og Kristján Ingimarsson har siden 1998 mødt stor anerkendelse, både i Danmark og internationalt, for sit særegne sceneunivers. Ingimarsson udforsker fysikkens love, komikkens virkemidler og fortællingens formåen med grænseløs nysgerrighed. Med sin kommende forestilling presser han tyngdekraftens og menneskekroppens formåen til det yderste. Det bliver en action-fyldt & poetisk fortælling om, hvordan fiktionen kan gribe ind i virkeligheden og på godt og ondt skabe et helt nyt univers.

Alle Kristján Ingimarssons forestillinger bliver skabt ud fra en tendens i tiden, en spæd idé som opstår i hovedet på Kristján og som langsomt i samarbejde med de øvrige medvirkende på projektet, via utallige møder, workshops og lange dage i prøvestudiet former sig til et manuskript og en forestilling. Neander//Kristján Ingimarsson har aldrig i sin 15 årige karriere produceret en forestilling udfra et på forhånd færdigt manuskript.

Se mere: www.neander.dk

 

Fakta: Blamming

Blamming er en måde at føle og udtrykke sig på. Det er den følelse, man har, når man lige er trådt ud af biografen efter en fantastisk actionfilm. Man er halvt inde i filmen og halvt i virkeligheden, Som Blammer fører man denne tilstand ud i livet og agerer som sine filmhelte, når de går, skyder, taler, drikker whisky, slås osv. Blamming kan også være at re-enacte (genskabe) scener fra de film, man har set.