For første gang præsenterer Bora Bora en børneforestillingen i det kunstneriske program. Det drejer sig om danseforestillingen Polar Bear, der er skabt af det unge kunstnerkollektiv MYKA. Polar Bear tager livtag med klimadebatten, og målgruppen er fra fem år og op. Vi har talt med koreograf My Grönholdt om, hvordan man fortæller en historie om klimaforandringer, så børn får mest ud af den.

 

Af Jakob Edut, PR-medarbejder på Bora Bora

Hvad er din baggrund?
– Jeg er oprindeligt fra Malmø, men er uddannet danser fra Statens Scenekunstskole i København. Jeg synes, at uddannelsen i København giver et mere kreativt og personligt udtryk end den i Stockholm, og så er København tættere på resten af Europa og verden. Det er let at komme derfra til f.eks. Berlin, Amsterdam eller Bruxelles.

Hvorfor har du valgt at lave en børneforestilling?
– Det er vores første forestilling med kunstnerkollektivet MYKA (der består af My Grönholdt og Katya R. D. Nielsen red.), og vi tog fra starten en snak om, hvad det var, vi ville råbe højt om. Hvad var vigtigt? Ikke kun for os, men for hele samfundet. Valget faldt på bæredygtighed og hvordan alle kan gøre mere med mindre, for at undgå det overforbrug, der med tiden ødelægger Moder Jord. Det var vigtigt for os, at det ikke måtte blive for meget løftet pegefinger, så vores valg faldt på at arbejde med isbjørnefiguren, der tidligere var en slags offersymbol i klimadebatten, men som vi i dag synes repræsenterer et kollektivt håb for en bedre fremtid.
Målgruppen for den fortælling mener vi er børn. Vi fandt frem til, at vi gerne ville prøve at skabe en forestilling for de omkring 5-årige, da de er helt friske i deres tilgang til verden. En slags rene sjæle, der samtidig udgør håbet for vores fremtid. På den måde var det temaet, der kom til at diktere forestillingens målgruppe, og det er et dogme, som vi vil bruge fremadrettet, når vi skaber nye forestillinger. På den måde sikrer vi os også, at vi når ud til forskellige mennesker hver gang.

Hvilke udfordringer oplever du, når du laver en børneforestilling?
– Det er vigtigt at se på børnene som mennesker og individer. Jeg tror at børn kan forstå langt mere abstrakte begreber, end vi regner med. Derfor er det vigtigt ikke at tale ned til dem og i stedet udfordre deres lyst til at undersøge verden. Til gengæld har børn også en helt anden energi end voksne. De er altid helt ærlige, og hvis noget er kedeligt, siger de det. Man kan lynhurtigt aflæse deres reaktion, og det giver en meget umiddelbar, direkte feedback til os på scenen. Vi har arbejdet med at bruge f.eks. lyde som overraskelsesmomenter til at holde børnenes koncentration, og været opmærksomme på at de længere poetiske passager, som voksne typisk elsker, kan være meget udfordrende for børn.
Udfordringen kan også ligge i, at der typisk er mange stereotyper i børneteater. Mænd er meget mænd, og kvinder er meget kvinder. Det har vi dog leget lidt med, så isbjørnene – selvom de er dreng og pige – optræder ret androgyne.

Hvor meget tror du, at børn er bevidste på miljøspørgsmålene?
jeg tror ikke, at de er så bevidste, men der er mange skoler, der er blevet gode til at fortælle om klimaet, og de forandringer det gennemgår. Hvis man kan forstå det, så forstår man også at man kan miste det man har nu. Nogle børn føler sig måske bange, fordi de kan mærke, at deres forældre er utrygge over klimaforandringerne. Vi ønsker ikke at skræmme dem, men vi håber at forestillingen kan så nogle frø i de børn og voksne, der oplever den, så de får lyst til at lave forandringer i deres hverdag, der kan skåne miljøet. Det håber vi også, at det undervisnings-materiale, vi har lavet, kan hjælpe med til.
Det kan også godt være, at nogle af de børn, der ser Polar Bear, først forstår budskabet om nogle år. Så håber vi at kunne give dem en oplevelse, der visuelt og formmæssigt kan give dem et godt minde om det eventyr de havde inde i vores isbjørnegrotte med nordlyset blafrende over sig.
Allervigtigst er det, at forestillingen slutter godt og med et håb. En følelse af, at alle kan være med til at redde situationen ved at yde en lille smule. Der er ingen isbjørne, der kommer til skade under Polar Bear!

OM MYKA

· MYKA er navnet på et nyt kunstnerisk samarbejde mellem Katya R. D. Nielsen (FO) og My Grönholdt (SE).

· Katya og My er uddannede på Statens Scenekunstskole i 2011 og arbejder som freelance-koreografer og dansere med base i København.

· Samarbejdet tager udgangspunkt i spørgsmålene – hvad vil vi råbe højt op om? Hvad er vigtigt for os og vores medmennesker? Hvad interesserer vi os for? Hvad er kunstens rolle, opgave og identitet i dagens samfund?

· Polar Bear er MYKA’s første store produktion.

OM MY GRÖNHOLDT

· My Grönholdt (f. 1986) er uddannet fra Statens Scenekunstskole i København.
Som freelance koreograf arbejder My som kunstnerisk leder af sit eget kompagni UNTZTANZ.

· My har koreograferet fire soloforestillinger I?, White Cocktail, Pig in Plastic og Glitter Bird, hvor hun undersøger universet mellem eksperimenterende bevægelse og innovativ performance.

· My har opført sine forestillinger i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Holland og England.

· I dag koreograferer My sit første store værk for børn, med støtte af Statens Kunstråds Scenekunstudvalg.