Eksperimentet
”Mothers and Daughters Memories”

Skuespiller Orit Nahmias der gæstede Aarhus Teater med ”Third Generation” i 2011 har taget to israelske og en dansk kollega og deres mødre med til LABORATORIET for at undersøge om en reel historie, en erindring kan være ”objektivt” sand.

Deltag, vurdere og betragt selv – Laboratoriet åbner dørene for ALLE den 9. oktober fra 10.00 – 13.00 på Bora Bora, Valdemarsgade 1, 8000 Aarhus C. Deltagelsen er gratis og kræver ikke forhåndstilmelding.

I maj 2011 mødte Laboratoriet den israelske skuespiller Orit Nahmias, der gæstede Aarhus Teater med Schaubühnes dokumentarteater stykke ” Third Generation”. Orit var en del af panelet til et af laboratoriets seminarer – om dokumentar teater- på ILT Festivalen. Inspireret af seminarets tema og mødet med Laboratoriet tog Orit initiativ til dette eksperiment.
I løbet af foråret 2012 konciperede projektleder og instruktør Isabelle Reynaud (Laboratoriet) og skuespiller Orit Nahmias dokumentar-teater-eksperimentet Mother & Daughters.
Eksperimentet “Mothers and Daughters Memories” er en undersøgelse af genren ”dokumentarteater” og dens præmisser, en undersøgelse af, hvornår og om en reel historie, en erindring kan være ”objektivt” sand.
Eksperimentet er en pilot til videre research til et internationalt performanceprojekt, der skal finde sted i Israel og Denmark i 2013 og evt. senere turnere.
Tre israelske skuespillere med deres mødre (tre levende, én erindret) samt en danske skuespiller med hendes datter- dykker ned i deres erindringer af fælles oplevelser – sammen med en forsøgsleder fra Laboratoriet.
Vi vil undersøge følgende spørgsmål:
Findes der en objektiv sandhed, når vi taler om erindringer?
Hvornår lyder en erindring sand?
Hvilke fortællekriterier skal være opfyldt, for at en erindring virker objektivt sand?
For at finde svar på spørgsmålene skal de medvirkende kunstnere og et prøvepublikum gennemgå forskellige forsøg.

Derefter vil vi undersøge de spørgsmål, der udspringer af følgende påstande:

1. Teaterpublikummet vil have ”The real thing”.
De vil hellere have at de medvirkende genfortæller deres egen historie om de er skuespillere eller ikke skuespillere. Publikummet vil lytte til ”eksperter” som det tyske dokumentar teater kollektiv Rimini Protokoll kalder deres medvirkende. Eksperter er ikke skuespillere men repræsenterer en trosretning, en filosofi, et land eller en faglighed på scenen.
2. Hvis eksperimentet viser, at vi ikke kan slå fast, om en erindring er objektivt sand, hvordan kan vi så opleve, at vi hører den sande historie, når vi som tilskuere af en dokumentarteaterforestilling følger protagonisternes erindringer?
3. Og hvis vi ikke kan klassificere dokumentarteater som genfortælling af sande historier, hvorfor oplever vi så en tendens i hele Europa til, at dokumentarteater er mere troværdigt og derved mere tiltrækkende end det traditionelle fiktions teater?

7 internationale medvirkende på scenen, et lille inviteret publikum, en dansk dramaturg samt en forsøgsleder fra Laboratoriet vil arbejde 10 dage – i efteråret 2012 – på Bora Bora i Aarhus. Efterfølgende produceres en dokumentarvideo og en skriftlig rapport om selve eksperimentet, der vil blive en del af Laboratoriets vidensbank på www.laboratoriet.org og danne grundlag for en dansk-israelsk co-produktion.