Bora Bora aflyser stor international forestilling og sender besøgende kunstnere hjem

Aarhus’ dansescene Bora Bora nåede at vise én af i alt tre forestillinger med forårets store internationale satsning fra Canada – ”Some Hope For The Bastards” – inden Danmark blev lukket ned. Udenlandske kunstnere i research-ophold i Aarhus og Ringkøbing er også sendt hjem. Teatret arbejder pt. på at mindske konsekvenserne for kunstnerne, der vil opleve store konsekvenser.

– Det skar virkelig I hjertet at måtte aflyse de to resterende aftener med den canadiske forestilling “Some Hope For The Bastards” torsdag og fredag. Det var forårets helt store danseoplevelse. Men der var selvfølgelig ingen tvivl om, at det var det eneste rigtige at gøre, fortæller Jesper de Neergaard, kunstnerisk leder på Bora Bora.
Frédérick Gravels stort anlagte forestilling nåede at spille onsdag aften for en næsten udsolgt sal. Kapaciteten er 200 i Bora Boras store sal og arrangement var derfor indenfor rammerne af regeringens daværende retningslinjer.
– Vi tog vores forholdsregler. Publikum blev lukket ind og sendt direkte op i salen for at mindske presset på foyeren, hvor der var placeret håndsprint flere steder. Enkelte publikummer havde også valgt at blive væk, hvilket vi har fuld forståelse for, siger Jesper de Neergaard.
– Der er der faste procedurer med hensyn til refundering af billetter i forbindelse med aflysninger. Økonomisk vil det dog gå hårdest ud over kunstnerne, siger Jesper de Neergaard.

Stor betydning for kunstnere
Det aktuelle behov for at aflyse forestillinger går også ud over Gunilla Lind Danseteater, der skulle have spillet “Vanity Of Modern Panic V.O.M.P.” på Bora Bora den 24. til 26. marts. Derefter er der flere forestillinger på programmet i april og maj.
– Vi håber naturligvis, at den nuværende situation kun går ud over så få forestillinger og kunstnere som muligt, men det er svært at spå selv om den nærmeste fremtid lige nu, siger Jesper de Neergaard.
Det ligger ham især på sinde, hvor stor betydning det får for kunstnerne.
– Kunstnere har ofte en indtjening, der varierer meget. Så dette får både stor betydning for deres daglige arbejde og deres økonomi. Vi vil forsøge at finde de bedste løsninger for de kunstnere, som vi har aftaler med om forestillinger, siger han.
Udover at vise forestillinger arbejder Bora Bora også med at give kunstnere mulighed for at udvikle sig og skabe nye forestillinger i kunstnerophold på Bora Bora og hos diverse partnere i ind- og udland.
– Aktuelt har vi haft den canadiske koreograf Simon Renaud og hans hold i Aarhus, hvor de nåede at arbejde i halvanden uge ud af deres to ugers ophold. Koreograf Anne-Mareike Hess fra Bruxelles nåede også halvanden uge ud af fire ugers ophold, som var placeret på Vestjyllands Højskole i Ringkøbing. Hun og holdet blev sendt hjem torsdag, da skolen lukkede. Vi har også måtte aflyse et helt ophold for den København-baserede koreograf Hilde Sandvold, der skulle have været i Norditalien her i marts. Det er alle sammen ophold og projekter, der har været planlagt længe og som er svære at ændre på kort sigt, siger Jesper de Neergaard og tilføjer:
– Vi tænker pt. i alternativer, så det forhåbentligt går mindst muligt ud over kunstnernes levebrød og videre arbejde med deres forestillinger.
Bora Bora følger med spænding udmeldingerne fra staten, kommunerne og diverse fonde i forhold til at kunne gå fremtiden i møde.

 

FOTOS:
1. Publikum blev lukket ind i Bora Boras store teatersal løbende, hvor aftenens canadiske performere var klar til at gå i gang. Forestillingens åbningsscene gjorde det muligt at have en ”blød start”.
2. Canadiske Frédérick Gravel nåede kun at spille én ud af tre aftener med forestillingen ”Some Hope For The Bastards”.

KONTAKT:
Jesper de Neergaard, kunstnerisk leder på Bora Bora, jesper (a) bora-bora.dk
For yderligere info: PR manager Lars Kjær Dideriksen, 22 72 00 79 / lars (a) bora-bora.dk
Bora Boras hovednummer er 86 19 00 79. Derudover kan kontoret kontaktes via info (a) bora-bora.dk