Urpremiere.

OBS! Forberedelsen til "In Between Concrete"  starter 40 minutter inden det officielle starttidspunkt for forestillingen kl. 20.00. Dvs. fra kl 19.20 er dørene derfor åbne og publikum inviteres til at overvære denne proces. Fra kl 20.00 er dørene lukkede. Forestillingen varer ca. 80 minutter. 

"In Between Concrete" er et koreografisk værk, der undersøger fraværet af ”noget”. Et der insisterer på, at der skabes billeder i publikums hjerner, når vi ser på bevægelser og handlinger, der ikke forklarer sig selv. At det findes mellem lagene på det, der ligger bag det umiddelbare.

Fire indbundne kroppe og deres begrænsede bevægelser gennem rummet skaber en konstant vekslen mellem geometrisk symmetri og kaos. En rejse, hvor kostume, lyd og koreografi slører repræsentationen fremfor at præsentere en given virkelighed. In Between Concrete er en invitation ind i en meditativ tidslomme, hvor billeder i bevægelse opstår og opløses igen.

Man kan ikke forme det, der ligger mellem det, vi kan se og opleve. Men man kan forme det vi ser, så der opstår personlige billeder og forklaringer hos publikum. Med værket ønsker RISK at udfordre publikums vaner om at alt bliver vist i en forestilling, og forsøge i stedet at undersøge potentialet i fraværet.

Idéudviklingen for In Between Concrete fandt sted i 2014 under gæstebesøg i Dansehallerne og WELD, et svensk eksperimentarium. RISK blev endvidere i april 2014 inviteret til New York for at vise en arbejdsskitse til værket i det historiske center for postmodernistisk dans Movement Research i Judson Church.

 

Om RISK

Kunstnerkollektivet RISK blev stiftet i 2009, som en platform for fælles tænkning af de fire koreografer Marie-Louise Stentebjerg, Marie Topp, Ida-Elisabeth Larsen og Gry Raaby.

I løbet af de seneste 6 år har Risk ledet både udvekslings-arrangementer, forelæsninger, kollektive mødeformer, kortlægningsprojekter, gruppeperformances, researchprojekter, workshops og publikationer. Til sammen har disse initiativer placeret det progressive kollektiv centralt i det dansemiljøet i Danmark.

RISK’s arbejde har rod i medlemmernes baggrund som dansere. I deres koreografiske arbejde har de bevæget sig videre fra genren Moderne Dans og placerer sig i relation til nyere begreber så som fx Choreography in the Expanded Field, som går ud på at udvide grænserne for hvad koreografi og dans er, og Postdance, der går andre veje, end moderne dans plejer at gøre.

RISK´s værker er typisk drevet af kritisk tænkning og praksis over emner som fx: ”Kroppen som medium for kunstnerisk tænkning”, ”repræsentation på scenen” og ”det kinæstetiske sansefelt”. Kinestese er refleksen i publikum, der ser på dansere eller sportsfolk bevæge sig. Når nogen hopper højt, ”hjælper” éns egen krop ved ligesom at hoppe med.