En højoktan rockkoncert med bidende danseduetter og kraftfulde gruppekoreografier. Denne poetiske og katartiske fejring forsøger at bringe lys til en verden, der har mistet sin retning i overinformeret håbløshed.

Med ni kraftfulde dansere og tre musikere fyrer Frédérick Gravel op under vores ønske om spænding med en koreografisk koncert med direkte ætsende energi. En poetisk hymne og en dyster, katartisk fejring.

I en uhellig hybrid af det finkulturelle og det høj-oktane med musikalske referencer fra klassisk barok til "new wave" rock, postpunk og elektronisk musik, kaprer koreografen scenen for at tilintetgøre apatien og den hjælpeløse følelse af afmagt i et samfund, der har mistet sin retning.

Med forestillingen forsøger Gravel at bringe mere lys til verden og løfte os over 24 timers nyhedscyklussen og vores impulsive Googlesøgninger, der efterlader os mere informerede end nogensinde, men samtidig håbløse i forhold til at gøre en meningsfuld ændring i de overvældende problemer, der plager os.

Vekslende mellem bidende duetter duoer og kraftfuld gruppekoreografi konstruer Gravel et sprog af bevægelighed baseret på ihærdige kropper og dunkende puls. Konstant opmærksomme dansere, der forbliver åbne for overraskelser, for uheld. Alle er fejlbarlige og gloende engagerede af en indre ild. En fantastisk poesi er født, den mutte stemning fejet væk. Fra de dystre skygger træder kunsten frem.

De ni dansere, i perfekt balance mellem beherskelse og skrøbelighed, søger desperat efter lyset gennem deres frygt og århundredets retningsløse mørke. Disse kvinder og disse mænd tager imod slag, griber hinanden og undersøger hinanden tilsyneladende uengagerede. I dette udslag mellem at kæmpe og give op står kroppene imod - besat af en ukuelig indre ild: Det eneste håb for disse "bastards".

I dette vidtstrakte soniske univers kommer danserne til live; når de bevæger sig, er det med besættelsens kraft og deres kroppe skifter mellem ro og ekstatisk bevægelse. Det er dans og bevægelse så fortryllende, at du vil kæmpe for at blive i dit sæde, når medrivende beats ruller afsted og danserne bevæger sig i fint kontrolleret harmoni.

OBS! Højere billetpris end normalt til denne forestilling.

Anmeldelser

"Har sådan sensualitet, sådan vildskab, nogensinde været vist på en scene før? Hvor længe har vi ventet på dette rene og rå øjeblik af dans?"
- I/O Gazette

"Et mesterværk til sanserne."
- Centre Stage (Vancouver)

"Gravels forestilling minder mig om, hvordan kunst kan se ud, når vi nærmer os den med komplet ærlighed og med de enkle værktøjer vi har til rådighed - åndedrættet i vores lunger, musklerne i vores lemmer og i vores inderste kerne. (...) Denne upåvirkede ærlighed, der håner de meningsløse sociale skikke, og værkets overordnede venlighed var det, der gjorde showet uforglemmeligt."
- The Vancouver Arts Review (læs hele anmeldelsen på engelsk)

"Vi kan takke Frédérick Gravel for at lade os inde i hans smukke sind og for virkelig at give os noget håb, i det mindste for den canadiske dans' fremtid."
- Link CBIT (læs hele anmeldelsen på engelsk)

"Intet af dette ville skabe den forbindelse, som det gør, hvis ikke bandet, med dets stærkt behandlede guitarer, summende synths, dunkende trommer og introspektive vokal, var så godt. Hvad angår danserne, viser de et engagement, der forplanter fra scenen. De imødekommer ikke kun de næsten umulige krav til udholdenheds, som Gravel kræver af dem - mønstre gentager sig på grænsen til vanvid, næsten tranceagtigt udmattelse i den sidste del - men hver af dem bringer en individualitet og intimitet til deres optræden, der bare øger følelsen af være vidne til en uforfalsket menneskelig oplevelse. "
- The Georgia Straight (læs hele anmeldelsen på engelsk)

Om Frédérick Gravel

Frédérick Grus dimitterede i 2009 fra UQAM s (Université du Québec à Montréal) fakultet for dans med en afhandling om ”dansekunstner rolle i et demokratisk samfund’’. Koreografen, danseren, musikeren og lysdesigneren Frédérick Gravel har været aktiv på Montreal-scenen i de sidste femten år. Han vender koreografiens strukturer på hovedet og blander sit arbejde med forskellige elementer fra rock og performance art. Han blev en del af DLD (Daniel Léveillé Danse) som associeret kunstner i 2010 og blev udnævnt til kunstnerisk leder af kompagniet i 2018.

Frédérick Gravel ynder at stille spørgsmålstegn ved selve dansen, dropper traditionerne og bruge en kalejdoskopisk æstetik, en sprudlende blanding af forskellige discipliner. Han dyrker kunstnerisk tvetydighed, kulturelle krydsfelter, blanding af discipliner og postmoderne ironi. Han leger med den moderne zeitgeist; flabet og skeptisk. Han er medskyldig med publikum, rækker tunge ad avantgarden og elitens eksklusive fordele. På denne klarsynede, skødesløse måde skubber han popkulturen og establishmentkulturen ud af deres tildelte roller og bringer dem sammen.

Hans produktioner "Gravel Works" (2009), "All Hell is Breaking Loose, Honey" (2010), "Usually Beauty Fails" (2012 - præsenteret på Bora Bora i 2014) og "This Duet That We’ve Already Done (so many times)" (2015) har modtaget fantastiske nationale og internationale anmeldelser.

Frédérick Gravels værker er skabt i tæt samarbejde med alle medlemmer af Grouped'ArtGravelArtGroup/GAG, et skiftende kollektiv af dansere og musikere, der er aktivt involveret i skabelsesprocessen. Mere og mere aktiv som lærer, giver Frédérick Gravel regelmæssigt kreative workshops samt undervisning på CÉGEP Saint-Hyacinthes teaterafdeling, på Université du Québec à Montréal og på l'École de Danse Contemporaine de Montréal.

"Frédérick Gravel er uden tvivl de mest betydningsfulde dansekunstnere, der er kommet frem i Québec de sidste 10 år."
- Paula Citron, The Globe and Mail, Toronto

Bora Bora Interview

I maj 2014 interviewede vi Frédérick Gravel, da han var forbi Bora Bora med forestillingen Usually Beauty Fails.