På scenen står ti hvide mænd klædt i funktionelt tøj. De danser synkront, mens de hver især oplever modstridende følelser omkring en total overgivelse til gruppen.

De må blive i bevægelse for at være synkrone. Mændene forsøger konstant at gøre det samme på præcis samme tid. Der er ikke plads til tilfældighed eller forskellighed. Som gruppe er de nødt til at give støtte, bevægelse og modstand.

Der er en kraft i ULTRA. Det ultra-synkrone er så synkront, at det går ud over det menneskeligt mulige. Hvor mennesket ville være mekanisk. ULTRA er ud over, hvad vi allerede ved.

Den synkrone krop opfattes som mindre menneskelig, fordi du som menneske er bestemt til at begå fejl. ULTRA rejser spørgsmålet, om der er en reel mulighed for et "sammen" i gruppe-enheden. Uni betyder én, men at være ét med andre er fysisk umuligt. Hvor er den enkelte tilbage i enhed med andre?

ULTRA er vi og dem.

ULTRA er støttet af Statens Kunstfond, Nordisk Kulturfond, Augustinus Fonden, Wilhelm Hansen og Aarhus Kommune.

 

ANMELDELSER

"Forsberg pekar på ett enkelt men lysande sätt på mobbens vidriga väsen, där individens ansvar försvinner bakom kollektivets anonymitet. (...) Precis som i ”The extended version of nothing” på Skånes Dansteater 2014 använder sig Martin Forsberg av dansarnas röster på ett kreativt sätt. Fast här tar han det till en helt ny nivå. (...) Ljudbilden intensifieras till ett kraftfullt klimax för att sedan falla samman i klagan på ett sätt som skulle kunna få kompositören György Ligeti att gråta av avund. Det är otroligt väl utfört av dansarna. Mitja Nylunds dunkande och raspande musik fungerar också mycket bra i sammanhanget."
- Sydsvenskan (læs hele anmeldelsen)

OM TIDLIGERE FORESTILLINGER:

"Et godt tænkt, stramt formet og helstøbt værk, der med seks stærke dansere på scenen viser og skaber forbindelse mellem kroppens ydre og indre og samtidig fint får kunst og videnskab til at spejle sig i hinanden.”
- AOK

"Alt i alt en visuel flot forestilling, der ikke blot synes at lade kirurgien møde dansen, men at gøre kirurgi til kunst."
- Kultunaut

"IN THE PRETTY BOY'S MOUTH er afgjort et tiltrængt og sexet boost til det københavnske scenekunstliv.”
- Kulturshot

Om kompagniet/koreografen

Det uafhængige københavner-baserede dansekompagni Fors Works ledes af koreograf Martin Forsberg. Forsbergs forestillinger er sjældent kun én ting. Det er ikke altid muligt at kategorisere hans forestillinger som moderne dans. De er baseret på dans, men ofte i en anden kontekst end dans. I kølvandet på postmodernismen betræber Fors Works sig på at definere hypermodernism.

Forestillingerne er lavet med intelligens og kulderystende nærvær og danserne presses altid til det ekstreme.