Bora Bora Residency Centre vil forbedre arbejdsforhold for dansen

Bora Bora Residency Centre 2021
Bora Bora Residency Centre opstod ved indgangen til 2018 med en ambition om at forbedre vilkårene for koreografer og dansere. Nytænkning, bedre produktionsforhold, betalte skræddersyede residency-ophold i samarbejde med både danske højskoler og internationale partnere er en del af opskriften. Interessen er stor: Der var over 500 ansøgere til centrets første call.

af Lars Kjær Dideriksen
Artikel bragt i DANS (udgivet af Terpsichore).

– Det danske dansemiljø har et kæmpe potentiale. Det har brug for internationalt fodfæste og ikke mindste bæredygtige produktionsvilkår. Sammenligner man det danske scenekunstmiljø med landene syd for os og i det centrale Vesteuropa, har dansen i Danmark en svagere position i forhold til institutioner og til at nytænke teatret.
Sådan siger Jesper de Neergaard, kunstnerisk leder på den århusianske dansescene Bora Bora.
Residency Centre blev en realitet i 2017, da Bora Bora modtog 1,2 millioner kroner fra Projektstøtteudvalget under Statens Kunstfond og for nylig modtog centret derudover 3,1 millioner kroner af Bikubenfonden. Disse penge og andre fondsmidler (se faktaboks) vil de næste fire år blive brugt på, at flere koreografer og dansere kan komme fra ind- og udland for at udvikle deres kunst i Aarhus og i Jylland. Fra 2018 til 2022 skal det nye center skabe 35 skræddersyede residency-ophold, hvor kunstnere kan arbejde i to til tre uger med at udvikle nye forestillinger eller researche til deres kunstneriske virke.

Udvikling kræver økonomi og fordybelse
Målet med Bora Bora Residency Centre er at skabe rum til kunstnerisk fordybelse og til produktion. De danske frie dansekompagnier kan have svært ved at skabe en bæredygtig økonomi.
– De må nøjes med korte produktionsperioder og skrabede produktioner. Det går ud over den kunstneriske idé og truer generelt den kunstneriske kvalitet og dybde. Udvikling kræver tid, rum og økonomi. Bora Bora er et af de eneste steder i Danmark lige nu, som reelt fungerer som danseproduktionshus for frie koreografer. Vi skal blive mange flere, siger Jesper de Neergaard.
Bora Bora Recidency Centres fokus er ikke kun nationalt. Målet er at tiltrække kunstnere fra både Danmark og resten af verden. Centrets første ”call” tiltrak over 500 ansøgere fra 57 forskellige lande fra hele verden.
I starten af 2019 kommer anden ansøgningsrunde. De udvalgte kunstnere inviteres til dybdegående samtaler, hvor deres kunstneriske virke analyseres for at designe et frugtbart ophold. Det kan f.eks. være et ’fordybelses-residency’ med maksimal arbejdsro eller et ’vitaliserings-residency’ med mange partnere, mentorer og andre inspirerende møder.

Samme forhold for dans som teater
De danske frie koreografer må oftest producere med så små budgetter, at der sjældent er råd til f.eks. scenograf, dramaturg, lysdesigner, komponist osv. Disse forhold er ikke unikke for Danmark. Der er stor forskel på arbejdsforholdene for dansere og koreografer rundt om verden.
– Alt dette kan Bikubenfondens og statens rundhåndede bevillinger være med til at bringe til det næste niveau. I en co-produktion med Bora Bora og andre partnere vil hele produktionsprocessen kunne tilrettelægges, så den kommer tættest muligt på den kunstneriske idé, siger Jesper de Neergaard og tilføjer:
– Vi prøver at skabe samme forhold for dansekunstnere, som teaterkunstnere tilbydes på mange teatre rundt i landet, og vi prøver at bevise, at det er vejen frem for Danmark.

Flere muligheder gennem samarbejde
For at skabe maksimale muligheder under residencies har Bora Bora etableret samarbejder med bl.a. Teatret Svalegangen, Limfjordsteatret, Team Teatret, Black Box Dance Company og Odin Teatret samt fire højskoler i Jylland. Derudover har Bora Bora har også udvekslingsaftaler med internationale partnere i Taiwan, Canada, Portugal, Belgien, Skotland, Norge, Finland, Island og Sverige.
For at åbne for endnu flere muligheder er der desuden etableret nye partnerskaber uden for teaternetværkene med eksperter indenfor områder, som dansen i disse år knytter sig særligt til: ny teknologi, medier, undervisning, forskning samt ”community og outreach”.
– Når vi har samlet alle disse partnere er det fordi pengene på denne måde rækker længere. Det giver fælles inspiration, det kombinerer et væld af kompetencer og det giver kunstnerne et større netværk, siger Jesper de Neergaard.

Danmark skal være med i global diskussion
– Dansekompagnier skaber kunst uden sprogbarrierer. De er født globale og kan problemfrit turnere nationalt og internationalt. Med tidens fokus på netop den globale udvikling – global opvarmning, tiltagende nationalistiske regimer og emigration, så er det vigtigt, at Danmark med sin scenekunst deltager i den verdensomspændende diskussion, som moderne dans og performanceteater i andre lande har gang i, siger Jesper de Neergaard.
Flere danskbaserede koreografers arbejde giver for tiden international genklang. Det prestigefulde internationale danse-netværk Aerowaves har flere gange udvalgt danske eller danskbaserede kompagnier. Bl.a. Aarhus-baserede Don Gnu og HimHerAndIt Productions, der producerer på Bora Bora, samt Taneli Törmä Location X, Edhem Jesenkovic og Hilde I. Sandvold.
– I 2018 oplevede både Don Gnu og HimHerAndIt Productions igen at blive Reumert-nominerede. Samtidig turnerer de flittigt indlands og udenlands. At de får tid og plads som in-house kompagnier på Bora Bora til research og til at arbejde med deres forestillinger er med til at skabe den slags resultater, siger Jesper de Neergaard.
Aarhus-baserede koreografer som Helle Bach (dadadans), Annika Lewis (Kassandra Production) og Nønne Svalholm, samt koreografer fra København, som f.eks. Edhem Jesenkovic, Selene Munoz, Noora Hanulla, Martin Forsberg m.fl. er blevet co-produceret af Bora Bora, der også har lagt hus til store dele af produktionsperioderne. Derudover har koreografer fra bl.a. Portugal, Island, Finland og Sverige de senere år arbejdet på Bora Bora (se faktaboks).

Det lange seje træk
Bora Bora Residency Centre er ikke opstået ud af den blå luft. Den århusianske dansescene har arbejdet med kunstner residencies i mange år i forskellige sammenhænge og med mange partnere.
Det startede med det europæiske samarbejdsprojekt Development of New Art (DNA) i 2011. Senere blev dette arbejde efterfulgt af det såkaldte ”Wilderness” residency-projekt i 2013 til 2015, hvor fem grupper blev sendt væk fra det hele ude i ’vildmarken’ i de nordisk-baltiske lande gennem netværket Kedja. I Danmark måtte Ringkøbing Fjord og marsken ved Musik og Teaterhøjskolen i Toftlund gøre det ud for den vilde natur
Fire håndplukkede danske talenter blev i årene 2015 til 2017 inviteret med i Bora Boras eget program kaldet Inspirationsrummet. De boede i en periode på en jysk højskole, hvor de arbejdede med selvvalgt kunstneriske partnere og gav workshops til skolens elever.
– Det har været et langt og sejt, men logisk træk mod det nye Bora Bora Residency Centre, der bygger på alle erfaringerne fra de tidligere programmer. Det en af de mange nødvendige måder, hvorpå vi kan hjælpe dansemiljøet med at skærpe fokus og kvalitet, siger Jesper de Neergaard.
Han mener, at Bora Bora også bliver mere kvalificeret på flere områder, når så mange kunstnere fra forskellige egne af verden giver scenens medarbejdere viden og inspiration
– I de tætte samarbejder med kunstnerne om at strikke residency-forløbene sammen kommer vi i berøring med meget personlige tanker og metoder, som vi lærer kolossalt meget af. Vi får et intimt forhold til de forestillinger, vi præsenterer for publikum, siger han.
Jesper de Neergaard mener, at alle scenekunstformer vil have stor fordel af at arbejdere mere sammen.
– Vi kan se dansens store potentiale i horisonten, og vi arbejder målrettet på, at andre teatre og fonde ser lignende ønskemål for sig. Det er helt konkrete samarbejder med dramateatrene, der gerne skulle munde ud i, at dans, performance teater, dukketeater samt mange andre scenekunstformer møder et stort publikum. Det vil samtidig give publikum mange valgmuligheder mellem flere forskellige slags oplevelser på scenerne. Publikum er blevet så øvet i at opleve gennem mange medier, at de bliver draget af den meget store variation på teatrene. Jeg mener ikke, vi skal udskifte noget som helst af det nuværende teater med noget andet, men give de underprioriterede scenekunstformer samme produktionsvilkår og adgang til publikum som det dramatiske teater, afslutter Jesper de Neergaard.

Mere info:
www.bora-bora.dk/residencycentre

Video interviews fra residencies m.m.:
www.bora-bora.dk/bag-forestillingerne

 

FAKTA:

Bora Bora Residency Centre

– Åbnede januar 2018.
– Første call fik 515 ansøgninger fra 57 forskellige lande.
– Gennemsnitligt ca. 3-5 deltagende kunstnere pr. residency
– Juryen ved første call: Pia Krämer (daglig leder af O Espaço do Tempo, Portugal), Thomas Eisenhart (kunstnerisk leder af Aaben Dans, Danmark) og Jesper de Neergaard (kunstnerisk leder af Bora Bora, Danmark).
– Et residency er bl.a. et økonomisk bæredygtigt program med løn til et kunstnerisk team på op til fire personer for en periode på 2-3 uger.
– Et residency sikrer professionelle arbejdsforhold på Bora Bora og hos de partnere (teatre og højskoler), som samarbejder med Bora Bora Residency Centre.
– Et residency giver mulighed for samarbejde med Bora Boras interne dramaturger og udvalgte mentorer, eksterne partnere indenfor ny teknologi, uddannelse, research og outreach.
– Krav til kunstnere er bl.a. at de laver den første udvikling og udforskning af en kunstnerisk idé, at de tager en allerede udviklet kunstnerisk idé videre eller at de udforske en helt ny retning af deres kunstneriske arbejde for at ændre retning som kunstnere.
– Næste call: Januar 2019

 

Residency-programmer

Development of New Art (DNA) – 2011-2013: Europæisk samarbejdsprojekt med teatre fra Tyskland, Ungarn, Polen, Litauen, Tjekkiet, Slovakiet, og Slovenien. Et af målene var at skabe udveksling med et lokalt kunstnermiljø, bl.a. gennem kuraterede møder og middagsarrangementer. Laszlo Fülöp var i residency på Bora Bora i 2012.

Kedja Wilderness – 2013-2015: Residencyprojekt som en del af det nordisk-baltiske netværk Kedja. Fem grupper blev sendt på to residencies af tre ugers varighed hver. Alle residencysteder var i ’vildmarken’. I Danmark var det konkret ved Ringkøbing Fjord og i Toftlund. Margret Sara Gudjunsdottirs forestilling ”Blind Spotting” blev bl.a. til under dette program. Her blev tanken om at afholde residencies decentralt født.

Inspirationsrummet – 2015-2017: Fire håndplukkede danske talenter blev inviteret til at udvikle sig selv gennem et fjorten dages Residency uden noget produktionskrav, men med kvalificeret sparring. Her arbejdede de sammen med selvvalgte kunstneriske partnere på forskellige jyske højskoler, hvor de boede og også gav workshops. De fire var Marie Topp, Fanclub, Esther Wrobel og Taneli Törmä.

Bora Bora Residency Centre – 2018-2022: Bygger videre på tankerne afprøvet i de tidligere projekter. 2018 til 2022 skal det nye center skabe 35 skræddersyede residency-ophold.

 

Bora Bora residencies

Kommende residencies:

Colette Sadler, Storbritannien
Adriano Wilfert Jensen, Danmark
Igor & Moreno, Italien/Spanien/Storbritannien

Alle tre udvalgt via første Bora Bora Residency Centre call.

 

Tidligere residencies:

2018:
László Fülöp, Ungarn
Steinunn Ketilsdóttir, Island
Noora Hannula, Danmark
Katrín Gunnarsdóttir, Island

2017:
Cristina Planas Leitão, Portugal
Esther Wrobel, Danmark (som del af Inspirationsrummet)
Marble Crowd, Island
Milla Koistinen, Finland
Sonya Lindfors, Finland
Daniel Garcia Mariblanca, Spanien

2016:
Marie Topp, Danmark (som del af Inspirationsrummet)
Fanclub, Danmark (som del af Inspirationsrummet)
Martin Forsberg / Fors Works, Danmark/Sverige
Taneli Törmä, Danmark/Finland (som del af Inspirationsrummet)
Colette Sadler, Storbritannien
Maia Means, Danmark

2015:
Marie-Louise Stentebjerg, Danmark
Recoil Performance Group / Tina Tarpgaard, Danmark
Marie Topp, Danmark
Taneli Törmä, Danmark/Finland
Fanclub, Danmark
Edhem Jesenkovic, Danmark

2014:
Troels Primdahl, Danmark
Talking Timbers, Danmark/Sverige/Norge
Hermann Heisig, Tyskland
Bára Sigfúsdóttir, Island

———
BOKS:

Bora Bora Residency Centre partnerskaber
Danske med-værter
Vestjyllands Højskole, Velling
Musik og Teaterhøjskolen, Toftlund
Nørgaards Højskole, Bjerringbro
Testrup Højskole, Mårslet
Limfjordsteatret, Nykøbing Mors
Teatret Svalegangen, Aarhus
Team Teatret, Herning
Black Box Theatre, Holstebro
Odin Teatret, Holstebro

Internationale residency partnere
National Kaohsiung Center for the Arts (Weiwuying), Taiwan
Circuit-Est Centre Choréographique, Canada
O Espaço do Tempo, Portugal
STUK, Belgien
BIT Teatergarasjen, Norge
Reykjavik Dance Festival, Island
MDT, Sverige
Zodiak, Finland

Tværsektorielle partnere
Redia
Wahlberg Motion Design
Musik & Teater Højskolen
Dansehallerne
Opgang 2
Christoffer Brekne – Stage & Visual
Det Jyske Musikkonservatorium
Performing Arts Platform
Aarhus Universitet, Institut for Kommunikation og Kultur, Dramaturgi
CAVI
Frivilligcenter Aarhus

 

Bora Bora Residency Centre funding

Sponsorer:
Bikubenfonden
Statens Kunstfond

Støttet af:
Augustinus Fonden
Nordisk Kulturfond
Beckett-Fonden

 

Om Bora Bora – Dans & Visuelt Teater
Bora Bora – Dans og Visuelt Teater har eksisteret siden den 1. juli 2011. Dansescenen der har base i Aarhus – og er lokaliseret centralt i Aarhus ved siden af Rådhuset og Musikhuset – præsenterer dans og scenekunst fra ind- og udland, arrangerer lokale, nationale og internationale festivaler og er et produktionscenter for det lokale dansemiljø i Aarhus.
Med flere partnere i forskellige netværk – bl.a. Aerowaves og European Dancehouse Network (EDN) – forsøger Bora Bora igennem udvekslinger at vise publikum det nyeste og friskeste, der bliver produceret indenfor visuel scenekunst. Samtidig samarbejder teatret med partnerne om at internationalisere produktionsmulighederne for en lang række kunstnere i byen og i landet.
Festivaler er en vigtig del af Bora Boras profil og virke. Det er på disse, at kunstnere fra mange lande og publikum mødes og udveksler synspunkter, erfaringer og til tider indleder længerevarende samarbejder. Ved indgangen var 2018 etablerede Bora Bora sit Residency Centre.
Bora Bora har status som ‘Lille Storbyteater’ i Aarhus Kommune og fejrede sin 5 års fødselsdag i 2017 med ”Barbarians” – en forestilling af Hofesh Shechter. Samme år præsenterede Bora Bora også den internationale Spring Forward Festival samt introducerede sin nye festival for de 0 til 5-årige kaldet Dans Baby Dans (som afvikles igen i 2019).
Bora Bora har fast tilknyttede kompagnier til scenen, som teatret co-producerer: Don Gnu, HimHerAndIt, dadadans, Kassandra Production m.fl. Dertil har Bora Bora co-produceret forestillinger med en lang række andre kunstnere som bl.a. Aakash Odedra, Edhem Jesenkovic, Marie Topp, Martin Forsberg, Selene Munoz m.fl.