Jefta van Dinther (SE/DE)

Remachine

21. - 23. januar 2026, kl. 19:30

Med REMACHINE skaber Jefta van Dinther et holistisk kunstværk om mennesket over for maskinen. På en enorm drejende scene bevæger danserne sig gennem tiden som et disciplineret, ubarmhjertigt og umætteligt marchkor i en balancegang mellem autonomi og afhængighed.

I REMACHINE’s kaskade af både verdslige og overnaturlige kræfter opstår en dans i modsætningerne mellem menneske og maskine, tvang og frihed, autonomi og afhængighed, mellem arbejdet og det rituelle. Som et umætteligt, marcherende kor bevæger danserne sig syngende rundt på en stor drejescene. Balancerende mellem at lede og blive ledet – prisgivet deres egen teknologi.

Jefta van Dinther har skabt et Gesamtkunstwerk – et tværæstetisk kunstværk – der kombinerer dans, lys, lyd og scenografi til en monumental helhed. I et nyt samarbejde med komponisten Anna von Hausswolff trækker REMACHINE tilskueren ind i en meditation over disciplin, nådesløshed, umættelighed og sindets magt over kroppen.

“I livet føler vi ofte, at vi både er autonome væsener, der træffer valg, og tandhjul i et system, der styres af større verdslige kræfter. REMACHINE iscenesætter denne indre splittelse, et rum af limbo.”
– Jefta van Dinther

Van Dinther viser magtesløsheden og storheden hos os mennesker, når vi konfronteres med verdens ubønhørlige march. REMACHINE ønsker at bevæge os, at få os til at føle, hvad det vil sige at være menneske i en nådesløs verden, og at stå op og fortsætte på trods af alt.

Teaterchef Lotte Kofod Ludvigsen“Jefta van Dinthers stringente koreografier har vundet stor international anerkendelse, og vi glæder os til at dele det monumentale værk REMACHINE med vores publikum. At finde de svære balancer i vores relation med teknologien er et brændende aktuelt tema, som i REMACHINE formidles med enestående styrke.”
– Teaterchef Lotte Kofod Ludvigsen

Anmeldelser

“Det er dette, der rører mig mest ved REMACHINE; det henleder min opmærksomhed på noget iboende menneskeligt, der svømmer i en verden af blåt lys og sort glas. Stemmen bliver et hjemsøgende symbol på skrøbelig modstand, hvis ekko varer længe efter, at forestillingen er slut.”
– Tanzschreiber.de (læs anmeldelsen – engelsk)

“Dette er ikke et stykke, der appellerer til intellektet, eller et stykke, der vil presse et budskab ned over os. Det vil røre os, trænge ind i os med følelsen af, hvad det vil sige at være menneske i en nådesløs verden, at forblive oprejst og at fortsætte på trods af alt.”
– Pzaaz.theater (læs anmeldelsen – hollandsk)

“Jefta van Dinthers koreografi er meget levende. Det er især fascinerende, hvordan de fremragende dansere, som alle synger igen og igen, formår at holde og skifte formationer på den roterende skive. Stort bifald for en aften, der vil blive husket længe.”
– Tanznetz

“Som en af vores mest anerkendte koreografer udforsker Jefta van Dinther ofte samfundet, individet, kollektivet og forholdet til omverdenen gennem en kombination af dans, bevægelse, stemme og sang. I Remachine bruger danserne effektivt stemmens kraft til at skabe sammenhold og til at overleve. Bundet til det maskineri, som mennesket har skabt, stiller danserne til sidst spørgsmålet: Vil vi falde? Det er der ingen, der ved. Men vi ved, at vi befinder os i limbo, en ubestemmelig tilstand. Og det minder Jefta van Dinther os om på en tankevækkende og skræmmende måde.”
– Folkebladet

Om Jefta van Dinther (SE/DE)

Jefta van Dinther er koreograf og danser. Hans arbejde er kendetegnet ved en stringent fysisk tilgang og indebærer altid en iscenesat undersøgelse af bevægelse i sig selv. Den bevægende krop er kernen i hans praksis, men den tilhører og interagerer med en krop af lys, lyd og materialer. Centralt i hans arbejde er spørgsmålet om, hvad det vil sige at være menneske, undersøgt gennem menneskets forhold til samfundet, fællesskabet og miljøet, men også til andre livsformer som dyr og andre ikke-menneskelige skabninger. Jeftas værker rækker ind i metafysiske eller overjordiske områder og beskæftiger sig med emner som illusion, det synlige og det usynlige, synæstesi, mørke, arbejde, sex, det uhyggelige, affekt, stemme og billeder.

I 2012 blev van Dinther tildelt Birgit Cullberg-stipendiet fra den svenske kunststøttekomité. Van Dinther modtog den svenske teaterkritikers dansepris i 2013 for Plateau Effect, som også blev udvalgt til den svenske biennale for scenekunst i 2015. GRIND blev tildelt Säde-prisen i Finland for bedste lysdesign og modtog tre priser under Favoriten Festival i Dortmund i 2012.

Van Dinther dimitterede fra Amsterdam School of the Arts (MTD) i 2003 og blev derefter engageret som danser og arbejdede med flere koreografer. Van Dinther underviser i koreografi på forskellige internationale centre og uddannelsesprogrammer. Han blev udnævnt til lektor og kunstnerisk leder på MA-programmet i koreografi på DOCH (University of Dance and Circus i Stockholm) mellem 2012-2014.

Website: jeftavandinther.com

Om Jefta van Dinther (SE/DE)

Koreografi:
Jefta van Dinther

Skabt og udført af:
Brittanie Brown
Gyung Moo Kim
Leah Marojeviç
Roger Sala Reyner
Sarah Stanley

Lysdesign:
Jonatan Winbo

Kostumer:
Cristina Nyffeler

Lyd:
David Kiers
herunder specialkomponeret musik baseret på Ugly and Vengeful, Red Sun og The Truth, The Glow, The Fall af Anna von Hausswolff

Stemmecoaching og musikalsk rådgivning:
Doreen Kutzke
Johanna Peine
Manon Parent
Mette Nadja Hansen

Dramaturgi:
Gabriel Smeets
Maja Zimmermann

Assisterende koreograf:
Tomislav Feller

Lydbeskrivelse:
Emmilou Rössling
i samarbejde med
Silja Korn
Sindri Runudde

Visuals:
Jubal Battisti
Adam Munnings

Foto og film:
Jubal Battisti
Elin Berge

Teknisk instruktion:
Max Rux

Lydteknik:
Marius Kirch

Ledende instruktion:
Sven Neumann

Produktionsledelse:
Uta Engel
Romy Hansford-Gerber

Distribution:
Sarah De Ganck, ART HAPPENS

Økonomisk ledelse:
transmissions GmbH (DE)
Interim kultur AB (SE)

Tak til:
Ulrich Rasche

Produktion:
HAU Hebbel am Ufer
og Jefta van Dinther

Co-produktion:
Norrlandsoperan Umeå
Dansens Hus Stockholm
Tanzquartier Wien
Sadler’s Wells London
PACT Zollverein Essen

Finansieret af:
German Federal Cultural Foundation

Jefta van Dinther er finansieret af TANZPAKT Stadt-Land-Bund med støtte fra den tyske forbundsregerings kommissær for kultur og medier, Berlins senats afdeling for kultur og social samhørighed og det svenske kulturråd og samproduceret af DDD – Festival Dias da Dança og Concertgebouw Brügge.