HIMHERANDIT Productions (DK)

Shroud

22. & 24.-26. marts, 2025, kl. 19:30 (65 min.)

URPREMIERE: "SHROUD" dykker ned i sorgens temaer og afdækker den fængslende skønhed i vores dybeste følelser. Dødens skjulte symbolik forvandles til et poetisk sprog, hvor hvide klæder omfavner livløse kroppe og gardiner skjuler kister i kapeller. SHROUD er kulminationen på trilogien, der ser døden, sorgen og tabet direkte i øjnene. De to første dele var de roste forestillinger MY UNDYING LOVE og CARCASS.

SHROUD / LIGKLÆDE: et klæde, der bruges til at dække eller pakke en krop ind i dødsritualer, og som symboliserer tilsløring og overgang.

SHROUD er en visuel teateroplevelse, der inviterer publikum til at krydse sorgens usynlige, ofte tavse landskaber. I denne hypnotiserende forestilling bliver sorgen ikke kun følt, men også synliggjort – udtrykt gennem hjemsøgende billeder, subtile bevægelser og transformerende scenografi. SHROUD præsenteres i to kraftfulde akter med et fem minutters interval imellem og indfanger den delikate dans mellem hukommelse og tab og afslører kompleksiteten og skønheden i sorgens mørkeste dybder.

Rejsen begynder med en intim optakt, der fører os ind i en stille, eftertænksom begravelsessituation, hvor sorgen er rå og dybt personlig. Efter en kort pause udvides forestillingen og går over i et stemningsfuldt drømmelandskab i anden del. I dette surrealistiske, næsten overjordiske rige udforsker SHROUD sorgen, når den siver ind i underbevidstheden og væver visioner, der er både mærkelige og velkendte. Stof, lys og bevægelse udvisker grænserne mellem liv og efterliv og fører publikum gennem en hjemsøgende smuk refleksion over kærlighed, hukommelse og de slør, der både afdækker og skjuler dem, vi har mistet.

Shroud tilbyder en sjælden, forløsende oplevelse – og inviterer publikum til ikke bare at være vidne til, men at føle og finde genklang i de universelle dybder af sorg og helbredelse.

“SHROUD” er tredje del af trilogien om døden, som HIMHERANDIT Productions’ kunstneriske leder Andreas Constantinou startede med “MY UNDYING LOVE” og fortsatte med “CARCASS”. Med disse to forestillinger adresserede han et emne, vi alle må forholde os til, men måske ikke gør. Publikums reaktioner på begge var ikke til at overse: Dybt berørte og en masse at snakke om bagefter.

“MY UNDYING LOVE” blev i 2022 nomineret til Reumertprisens Særpris og vandt prisen for Årets Forestilling ved Scenekunstens Priser 2021.

Forestillingen var oprindeligt planlagt til at have urpremiere 29. oktober 2024, men blev grundet sygdom udskudt til marts 2025.

DE TO DELE AF SHROUD

PRELUDE TO SHROUD (Første del)

SHROUD begynder med et gribende optakt – et 30 minutter langt performancekunstværk, der trækker dig ind i hjertet af Andreas Constantinous personlige rejse gennem sorg og dødelighed.

Du træder ind i en begravelse. Andreas ligger stille i en kiste, mens to skærme ved siden af ham viser optagelser fra hans forældres begravelser, som fandt sted med kun tre ugers mellemrum. Den samme præst, de samme sørgende, de samme pladser. Vi ser, hvordan disse to scener udfolder sig side om side og afspejler tabets ritualer og afskedens mærkelige, næsten surrealistiske gentagelser.

I dette dybt sårbare øjeblik konfronterer Andreas sin egen dødelighed, mens han genoplever det hjerteskærende ved sine forældres død. Han ligger stille og absorberer de ord, der blev sagt ved deres begravelse – en rå erindringshandling, der bringer både nærvær og fravær i skarpt fokus.

Denne optakt er en intim begyndelse på SHROUD, der lægger op til en stærk udforskning af hukommelse, tab og hvad det vil sige virkelig at sige farvel.

PRELUDE TO SHROUD (Første del)

SHROUD (Anden del)

SHROUD er en 55 minutter lang koreografisk visuel teaterforestilling, der dykker dybt ned i sorgens skjulte riger. Inspireret af slør, der skjuler døden – som de gardiner, der dækker kister, de hvide klæder, der omslutter de afdøde, og de slør, der maskerer sorgen – tager Shroud dig med på en hypnotiserende rejse gennem sorgens drømmelandskab.

Fra det øjeblik, hvor tæppet går op, indtager en enkelt performer scenen, fuldstændig indhyllet i et bølgende massivt hvidt stofklæde. Som forestillingen skrider frem, begynder ligklædet at bevæge sig og forvandle sig og får sit eget liv. Stoffet skifter til formløse former, der udvikler sig til uhyggelige manifestationer af sorg. Bizarre væsener dukker op og forsvinder i det forvandlende ligklæde og skaber levende udtryk for sorg.

Det bølgende stof forvandler sig til og fra væsner og vellystige figurer, der fremkalder selve dødens essens. Efterhånden som forestillingen udfolder sig, afsløres sorgens komplekse lag gradvist, og det hele kulminerer i et fascinerende drømmelandskab, der dukker op indefra. Disse væsner bliver stærke metaforer for sindets egne slør, der åbnes og lukkes for at afsløre og skjule den dybe sorg, der former vores dybeste følelser.

SHROUD (Anden del)

THE GRIEF WORKS 2021-2025

I 2021 begav Andreas Constantinou sig ud på en dybt personlig og kunstnerisk rejse efter en række tab. I løbet af fire år oplevede han, at hele den ældre generation af hans familie gik bort, herunder bedsteforældre, tanter, onkler og tragisk nok begge hans forældre inden for fem uger. Hans far døde alene på en Covid-19-afdeling, mens hans mor bukkede under for kræft i hans pleje. Denne intense periode med død, tab og sorg påvirkede dybt hans liv og kunst og førte i sidste ende til skabelsen af THE GRIEF WORKS 2021-2025 – et fireårigt kunstnerisk forskningsprojekt, der dykker ned i temaerne sorg, død og tab.

THE GRIEF WORKS: fungerer som en fælles titel for Constantinous fireårige forskningsprojekt, som resulterer i fire forskellige performancekapitler.

  • CHAPTER ONE: MY UNDYING LOVE (2021)
  • CHAPTER TWO: CARCASS (2023)
  • CHAPTER THREE: SHROUD (2024)
  • CHAPTER FOUR: DEATH IS NOT THE END (2025)

Hvert kapitel dykker ned i forskellige aspekter af sorg, død, tab og helbredelse og afspejler disse oplevelsers mangesidede karakter gennem forskellige kunstneriske udtryk. De fire kapitler er designet til at engagere publikum på forskellige og meningsfulde måder, idet de hver især behandler forskellige aspekter af død, sorg og tab.

Hvert kapitel præsenterer en unik kunstnerisk oplevelse: My Undying Love er en fordybende teaterforestilling, der inviterer publikum til at leve sig ind i følelsen af tab; Carcass er et dynamisk fysisk teaterværk med seks dansere, der udfordrer publikum til at reflektere over deres værdier i forhold til liv og død; Shroud er en poetisk, visuel udforskning af sorgens ubevidste symbolik; og Death Is Not the End er en stedsspecifik forestilling, der samarbejder med lokalsamfund om at dele kollektive historier om sorg og helbredelse.

Denne varierede tilgang giver publikum forskellige indgangsvinkler, så de kan forbinde sig med temaerne på måder, der både er dybt personlige og dybt virkningsfulde.«

I dagens verden, hvor samtaler om sorg ofte kvæles og undgås, er dette projekt afgørende. Vi lever i et samfund, hvor kollektiv sorg ofte skubbes ud i periferien, og hvor sorg ofte bearbejdes i isolation. Constantinous arbejde skaber vigtige fælles rum for åbent udtryk og fælles helbredelse. I en tid præget af globale tab – fra pandemien til igangværende sociale og politiske omvæltninger – tilbyder projektet en platform til at konfrontere sorg, fremme modstandsdygtighed og genskabe empatiens og forbindelsens bånd.

Andreas Constantinou om The Grief Works

Publikums reaktioner

Publikums reaktioner på trilogiens første del “MY UNDYING LOVE”:

Publikums reaktioner på MY UNDYING LOVE

 

Publikums reaktioner på trilogiens andel del “CARCASS”:

Publikum om Carcass

Anmelderne om "MY UNDYING LOVE" og "CARCASS"

Anmelderne om første del af trilogien, “MY UNDYING LOVE””:

★★★★★★
”Der er en meget intim og stærk stemning igennem hele kunstværket. Værket som sådan er smukt i sin udformning, anderledes i sin tilgang, æstetisk i sin finfølelse og hjertelig i sin medmenneskelighed. Installationen som helhed er både hjertegribende og troværdig og jeg giver forestillingen mine varmeste anbefalinger.”
– Kulturnyt (læs anmeldelsen)

 

Anmelderne om anden del af trilogien, “CARCASS”:

★★★★★★
”Jeg sidder med hamrende hjerte på publikumsrækkerne og lade mig indtage af et anderledes og modigt dansedrama. (…) Forestillingen ‘Carcass’ er en poetisk perle af små underfundige øjeblikke, der knytter sig til det sidste åndedræt.”
– Kulturnyt (læs anmeldelsen)

★★★★★★
”Jeg var tryllebundet fra start til slut. (…) Livet og døden hører sammen, og netop denne erkendelse kropsliggør danserne på fascinerende vis i en poetisk, humoristisk og absurd dans med døden.”
– Delfinen, Aarhus Universitet (læs anmeldelsen)

”De danser vores frygt for døden og minder om, at vi skal leve livet, mens vi har det. De bryder med døden og mestrer kunsten at kaste med slappe kroppe og 100 måder at flytte dem på. De taler også direkte til publikum og har en morsom konkurrence om den bedste død. Stemningen bliver så god, at man kommer til at holde af den – døden.”
– Lokalavisen Aarhus

★★★★
“Koreografen Andreas Constantinous indfanger en lang række af disse momenter i tilværelsen med en fordomsfri oprigtighed, der ligesom livet både tiltaler og frastøder os. Men det er en forestilling, der vil os noget, og i kraft af det vitale hold af internationale dansere gør den indtryk. (…) Aris Papdopoulos, Theo Marion, Elise Ludinard, Paola Drera, Heli Pippingskold og sidst men ikke mindst William Cardoso kræver vores opmærksomhed og får den. Og vi tager budskabet med os hjem: Husk at leve dit liv. Vi kan tids nok ende som ådsler.”
– CPHculture

Om HIMHERANDIT Productions

HIMHERANDIT Productions blev grundlagt i 2003 af den britisk fødte kunstner Andreas Constantinou og har haft base i Aarhus siden 2009. I 2012 etablerede kompagniet et samarbejde med Bora Bora, der co-producerer de innovative og dristige forestillinger, der spænder fra moderne dans, fysisk teater til “live art” forestillinger. HIMHERANDIT Productions er huskompagni på Bora Bora.

HIMHERANDIT Productions er et velrenommeret kompagni, som både pressen, publikum og teatre nationalt og internationalt holder øje med. Med et ry for at være “The cutting edge queer performance company in Aarhus” har de tiltrukket sig opmærksomheden fra flere europæiske teatre og festivaler, der har vist deres forestillinger rundt om i verden. I både 2015 og 2016 blev kompagniets forestillinger valgt af det europæiske netværk af danseteatre, Aerowaves, til at være blandt ​​de 20 mest spændende nye forestillinger i Europa.

Kompagniet tilstræber at skabe plads til de marginaliserede, foragtede, forskelligartede og queer, hvilket bringer vigtige emner som køn, seksualitet og identitet i dialog. Det gør de både gennem forestillinger, kunstinstallationer, workshops, uddannelsesprogrammer, forskningslaboratorier og kunstnerforedrag for at fremme social forandring gennem kunst.

Om HIMHERANDIT Productions

Kunstnerisk koncept / Instruktør /
Koreograf / Performer:
Andreas Constantinou

Kollaborativ kunstner / Dramaturgi /
“Outside Eye”:
Tone Haldrup Lorenzen

Scenografi/ Lys / Teknisk manager:
Jeppe Cohrt

Videodesign / Lys / Foto / Trailer:
Christoffer Brekne

Musil & lyddesign:
Johannes Smed

Stemmeskuespiller (pause og meditation):
Zoe Mills

Producent:
Sigrid Aakvik, Art & About
Signe Sandvej, Art & About

Kunstnere involveret i den tidlige researchperiode:
Magnus Pind (Video)
Tim Panduro (First Video Trailer)
Siri Knutsen (Rehearsal Director)
Anna Loft (Intern)

Co-producent:
Bora Bora – dans & visuelt teater

Støttet af:
Statens Kunstfond
Aarhus Kommune
William Demant Fonden
Augustinus Fonden
Dansk Skuespillerforbunds Produktionsstøtte