Sæson 25/26: Internationale topnavne, nye lokale forestillinger og babydans

Efter Reumert-kåringen som Årets Teater 2025 præsenterer Bora Bora en sprængfyldt sæson 25/26 med internationale topforestillinger, festivaler, nye lokale forestillinger og babydans. Sæsonens program tegner et poetisk og sanseligt bud på, hvordan vi som mennesker orienterer os i verden i opbrud gennem vores krop og vores forbundethed.

Med en Reumertpris for Årets Teater under bæltet og efter et år med publikumsrekord er Bora Bora nu mere klar end nogensinde til at løfte sløret for et meget ambitiøst sæsonprogram, der rækker helt frem til næste sommer.

“Forestillingerne beskæftiger sig indgående med temaer som tid, identitet og forbundethed. Dansen lader os reflektere over hvordan vi oplever os selv i spændingsfeltet mellem fortid og fremtid, mellem vores kulturelle arv og den teknologiske udvikling, og mellem vores krop og verden omkring os”, siger teaterchef Lotte Kofod Ludvigsen.

Morsom flamenco og gratis sommerdans
Sæsonen skydes i gang i august, når Bora Bora fortsætter det forrygende samarbejde med Dansk Danseteater om Aarhus Summer Dance. I år præsenteres den gratis publikumssucces i Musikhusparken i samarbejde med Musikhuset.

Programmet byder blandt andet på Ruth Rebekka Hansens solo Ripe Body, der netop har vundet en Reumertpris. Uppercut Danseteater præsenterer den fysiske og intense Benched, mens Dansk Danseteater viser verdenspremieren på Survive, der er en koreografisk ode til modstandens mange ansigter.
I Aarhus Festuge kan publikum opleve Collective Behavior: En hypnotisk rejse i et dragende spejlunivers skabt af Simone Wierød (Wired Studio), koreografen bag reb-artist-forestillingen Axial Figures, i samarbejde med den sydkoreanske-britiske kunstnerduo Kimchi and Chips.

I september mødes to spanske kvinder – en flamencodanser og sanger – i María del Mar Suárez / La Chachis Taranto Aleatorio, der placerer den klassiske danseform midt i hverdagens ramme med humor og intensitet.

Ekstraordinære nordiske gæstespil
I år lancerer Bora Bora en ambitiøs nordisk satsning med tre stjernekompagnier, der har markeret sig på den internationale scene for dans. En unik chance for at få et nuanceret og nutidigt billede af den nordiske region.

“Verdens kriser tvinger os til at genopfinde os selv, og på Bora Bora vil vi bidrage til et balanceret og flerstemmigt bud på, hvad Norden er lige nu – med tre helt ekstraordinære forestillinger,” siger Lotte Kofod Ludvigsen og tilføjer, at støtte fra bl.a. Statens Kunstfond, C.A.C. Fonden, Knud Højgaards Fond og den norske ambassade har været uundværlige for at realisere den nordiske satsning.

I koreografen Elle Sofes kraftfulde protestforestilling The Answer Is Land forbindes natur og det moderne menneske – gennem den samiske joik-sangtradition og dans. En politisk forestilling, der bl.a. kaster lys på det samiske folks ret til land i de nordiske lande.

I Cancel Bertha har den roste belgiske koreograf Jan Martens haft 14 knivskarpe dansere fra det norske nationalkompagni for moderne dans, Carte Blanche, mellem sine koreografhænder. På scenen skaber de selv lydbilledet og forestillingens rytme med deres dans.

I januar stiller Remachine skarpt på teknologiens rolle i vores identitet. Den svenske koreograf Jefta van Dinther placerer seks syngende dansere på en gigantisk drejescene, hvor mennesket møder maskinen som et disciplineret, ubarmhjertigt og umætteligt marchkor.

Urpremierer fra lokale koreografer
Aarhus er hjemby for en række markante dansekompagnier og i 25/26 præsenterer Bora Bora nye værker fra huskompagnierne HIMHERANDIT Productions, Mirko Guido og DON GNU.

“Det professionelle dansemiljø i Aarhus er i en stærk positiv udvikling, og vi er stolte af at kunne præsentere The Grief Work Series samt to helt nye premierer af de Aarhusbaserede Mirko Guido og DON GNU,” siger Lotte Kofod Ludvigsen.

The GRIEF WORK SERIES er hele serien af HIMHERANDIT Productions’ fem værker om livet og døden – set gennem sorg, tab og ikke mindst kærlighed. Til oktober genopsættes de My Undying Love, Champions og Shroud på scenen, der får følgeskab af en videoversion af publikumssuccesen Carcass. Herefter får serien sin endelige afrunding med premieren på nye forestilling Death Is Not The End, der vil foregå i Vor Frue Kirke.

I februar 2026 viser Mirko Guido Tectonic, der tematisk bevæger sig helt ned i jordens undergrund. Her bliver geologisk tid og seismiske forskydninger en metafor for menneskelig forandring.

Med premieren på Slinger i valsen vender DON GNU også retur til Bora Bora i marts 2026 med en humoristisk og rørende forestilling om venskab, vrede og kærlighed med inspiration fra verdens mest kendte komiske makkerpar Gøg og Gokke.

Publikum kan også opleve et smugkig ind i den kreative proces bag koreografiske værkers tilblivelse, når Aarhus Dance Collective igen inviterer til DanseTapas med lokale kunstnere.

Festival for babydans
I september byder Bora Bora for femte gang velkommen til den voldsomt populære Dans Baby Dans festival, hvor de mindste (0 til 5 år) og deres voksne kan opleve dans skabt helt på deres præmisser.

“Vi bringer Danmarks mest nuttede festival tilbage til alle småfolk og tumlinger i Aarhus. Nye babyfans og deres voksne kan begynde deres rejse ind i scenekunsten med denne sprudlende festival, hvor vi præsenterer interaktive danseforestillinger af højeste internationale kvalitet,” siger Lotte Kofod Ludvigsen.

I år præsenteres fem sanselige og legende forestillinger, der taler direkte til babyer og småbørns nysgerrighed og krop. I år kan de lade sig opsluge af en farverig verden af levende koralrev i Hyper Coral, danse rundt i et sanseligt net af klisterbånd i The Sticky Dance, kaste sig ud i en blød fæstning i Babyborgen og give den gas til glamrock dansekoncert i Rock Me Baby. En enkelt forestilling, Enhjørningerne, præsenteres på Dokk1 i Aarhus.

“Vi arbejder for at få dansen til at gøre en forskel i flere menneskers liv, og vi ser med stor glæde, at vores publikum vokser. Flere vil gerne se dans. Og dans, der vil tackle væsentlige temaer med stærke kunstneriske udtryk. Vi glæder os så meget til at se hvordan publikum tager imod oplevelserne på vores scener det næste år. Vi synes selv, at vi har formået at sætte et både vedkommende og ambitiøst program sammen,” siger teaterchef Lotte Kofod Ludvigsen.