Mirko Guido (ITA/DK)
All That Remains
URPREMIERE: Netop som vi tror, at vi har forstået nuet, er det allerede forandret. Fire dansere bevæger sig rundt mellem skulpturer af forladt industriaffald i en slags ritual. Deres stemmer opløses i små fragmenter af lyd. “All That Remains” vækker skønheden i at acceptere den evige forandring, at aldrig ankomme til sin destination, i en virkelighed for stor til at begribe. På én gang danseforestilling, lydværk og kunstinstallation.
Koreograf Mirko Guido inviterer publikum ind i en poetisk-filosofisk refleksion over betydningen af at være i, med og af nutidens verden. Hvordan bevarer vi vores naturlige empati overfor denne usikre og hurtigt skiftende verden? Netop som vi tror, at vi har forstået nuet, er det allerede forandret. “All That Remains” vækker skønheden i at acceptere den evige forandring, at aldrig ankomme til sin destination, i en virkelighed for stor til at begribe.
“All That Remains” er på én gang danseforestilling, lydværk og kunstinstallation. Fire dansere bevæger sig rundt mellem skulpturer af forladt industriaffald i en slags ritual. Objekter der ikke længere er det, de engang var, og endnu ikke er noget nyt. Dansernes ordløse stemmer blandes med optagelser af lyd, som sammen opløses i små fragmenter af lyd.
“All That Remains” fokuserer på en tilstand af at være i mellemrummet – i sprækken eller i såret – mellem den verden, der var, og den verden, der vil være. Med udgangspunkt i et rum af rester og fragmenter ser forestillingen på såret. Hvordan kan vi blive i ubehaget?
Mirko Guido har skabt forestillingen i tæt samarbejde med skulptør Søren Engsted. komponist Fredrik Arsæus Nauckhoff og lys- og videodesigner Christoffer Brekne.
Italienske Mirko Guido har base i Aarhus er huskunstner på Bora Bora. “All That Remains” er hans første co-produktion med teatret.
OBS! Der forekommer kraftige, hurtige lysskift især i sidste del af forestillingen.
Mirko Guido - tanker bag forestillingen
“Jeg er migrant. Fra en ung alder har min kunstneriske karriere ført mig til at bo og arbejde i forskellige europæiske lande og være i kontakt med kunstnere fra hele verden. Jeg er blevet konfronteret med forandringer og har været nødt til at tilpasse mit forhold til verden omkring mig. Vi har i arbejdet med forestillingen forsøgt at blive i ubehaget. At vi ikke ved og ikke har kontrol. Vores ambition er at dele denne følelse af sårbarhed med publikum. Jeg håber, at vi kan få publikum til at reflektere over, hvordan vi kan bevare vores naturlige empati overfor denne usikre og hurtigt skiftende verden.”
OM MIRKO GUIDO
Italienske Mirko Guido er koreograf og danser med en kunstnerisk karriere, der har udviklet sig i hele Europa, og som nu har base i Aarhus. Hans praksis omfatter dans, tekst, video og participatoriske metoder. Han fortolker koreografi som en poetisk gestus af suspension og rekonfiguration af sansen og bevæger sig mellem teater, kunstgallerier og offentlige rum, hvor hans arbejde udkrystalliserer sig i meget forskellige forestillinger.
Mirko er tidligere Cullberg Ballet-danser og har en mastergrad i nye performative praksisser fra Stockholms kunstuniversitet.
Koncept og koreografi:
Mirko Guido
Dans og medskabelse:
Elisa D’Amico
Mirko Guido
Zen Jefferson
Roosa Törmä
Lysdesign:
Christoffer Brekne
Skulpturer:
Søren Engsted
Scenedesign:
Christoffer Brekne
Søren Engsted
Mirko Guido
Komponist:
Fredrik Arsæus Nauckhoff
Projektassistance og dramaturgisk support:
Alberto Franceschini
Koreografisk assistance:
Shumpei Nemoto
Produktion:
Art & About – Sigrid Aakvik & Signe Sandvej
Co-produktion:
Bora Bora – Dance and Visual Theater (Aarhus)
Dansens Hus (Stockholm)
Residency support:
MARC (Knislinge)
ccap (Stockholm)
Q&A Studios (Aarhus)
Åbne Scene (Aarhus)
Støttet af:
Statens Kunstfond
Aarhus Kommune
Augustinus Fonden
William Demant Fonden
Wilhelm Hansen Fonden
Fondet for dansk-svensk samarbejde