Harald Beharie (NO)
Batty Bwoy
BATTY BWOY både angriber og omfavner det fastlåste billede af den homoseksuelle krop som pervers og afvigende. I en medrivende performance skaber Harald Beharie et ambivalent væsen, som er både følsomt og charmerende grusomt. Lad jer rive med af den frigjorte kraft, glæde og vilde batty energi!
OBS! Artist talk efter forestillingen den 3. april.
OBS: Denne forestilling indeholder nøgenhed, er seksuelt eksplicit og indeholder høje lyde. Anbefalet alder for publikum: 18+ år. Siddepladser er unummererede.
Gennem en ny anvendelse af det jamaicanske udtryk “Batty Bwoy” (bogstaveligt talt, røvdreng), slang for en queer person, vender og drejer forestillingen myterne for at fremmane dæmonisk følsomhed og charmerende grusomhed og udfolde sårbarhed i et samspil mellem bevidsthed og naivitet. Batty Bwoys rædsel og glæde, som er iboende i queer blackness, udstilles.
“Batty Bwoy” gransker absurditeten i en queer uhyrlighed og udtrykker det porøse i kroppe og sprog, hvor deres munde opsluger og udskiller de kropslige fortællinger, der er projekteret på deres hud.
Batty Bwoy angriber og omfavner de fastlåste fortællinger om frygten for den queere krop som en pervers og afvigende figur. Udtrykket »Batty Bwoy« bruges til at fremkalde et tvetydigt væsen, der eksisterer i grænselandet mellem den usikre krop, frigjort kraft, livsglæde og batty energi!
Forestillingen har fundet inspiration i mytologier, klamme stereotyper, følelser og fantasier om queer-kroppe og -identiteter, homofobiske dancehall-tekster, 70’ernes horror Giallo-film fra Italien, modstandsdygtige »gully queens« og queer-stemmer i Norge og Jamaica, som har besøgt og taget del i processen.
“Batty Bwoy” vandt Heddaprisen for bedste danseforestilling i 2023 og blev nomineret til den norske kritikerforenings pris i 2022.
“Batty Bwoy” er en soloperformance skabt i samarbejde med Karoline Bakken Lund, Veronica Bruce, Jassem Hindi og Ring van Mobius.
Projektet er en samproduktion med Dansens Hus, Oslo og RAS, Sandnes og havde premiere 20. januar 2022.

Anmeldelser
“Harald Beharies’ Batty Bwoy ætser sig ind i hukommelsen.”
– Klassekampen
“Batty Bwoy er en sjælden, fysisk kraftpræstation. Et kunstnerisk og politisk statement. (…) Situationer, billeder og komposition er forfriskende i en dansesammenhæng. Valget af prog-rockmusik giver en råhed og skamløshed, som klæder forestillingen.”
– Norsk Shakespearetidsskrift (læs hele anmeldelsen – på norsk)
“Modigt og imponerende. (…) Der er noget hypnotiserende virtuost over Harald Beharies bevægelser. Koreografien udføres med en intensitet, der gør det interessant at følge hver eneste detalje i kroppens håndtering af bevægelserne. Han overtager rummet på en måde, der indimellem tager pusten fra mig. (…) Efter at have set Harald Beharie danse er jeg i tvivl om, hvorvidt begreber som feminin og maskulin giver mening. Hans krop og bevægelser overskrider kønskategorier og karakteristika. (…) Men mest af alt er der fokus på mennesket som fysiologisk væsen, og selv om jeg forstår de kønsforhandlinger, der finder sted, føler jeg, at den fysiske performance overskrider det hele.”
– Scenekunst.no (læs hele anmeldelsen – på norsk)
Om Harald Beharie (NO)
Harald Beharie (han/de) er en norsk-jamaicansk performer og koreograf med base i Oslo, Norge.
Haralds koreografiske praksis er fælles rejser, der navigerer gennem områder af tvetydighed og fantasi, præget af temaer som dekonstruktion, håb og usikkerhed, ligegyldighed og følelsesmæssig intensitet.
De har en særlig interesse for DIY og sårbarheden ved at befinde sig i det ukendte. Beharie er interesseret i, hvordan kroppen kan fungere som en motor for dramaturgi – en kraft i sig selv, der forvandles gennem praksis. I sine værker Batty Bwoy og Undersang har han beskæftiget sig med monstrøsitet som et redskab til empowerment. Ved at lege med afsky og grænseoverskridende energier udfordrer han etablerede kropslige fortællinger om den sorte krop. Han lader ritualet være den transcenderende kraft i sin praksis og åbner op for det ukendte – det klodsede, det uhyggelige og de akavede mellemrum, hvor forståelsen skrider, og nye muligheder opstår. Der skabes en vibration – en, der opbygges over tid, en energi, der bliver mere og mere uudholdelig og vrider sig mellem det komiske og det foruroligende.
Hans arbejde udforsker også friktion, længsel og dyb lytning – hvordan små “glitches” kan forstyrre vores opfattelse og åbne op for uforudsete måder at være og bevæge sig på.
Haralds arbejde er blevet nomineret til den norske kritikerpris for forestillingerne “Shine Utopians” med Louis Schou (2020) og soloværket “Batty Bwoy” (2022). I 2023 vandt Batty Bwoy også Heddaprisen for “bedste danseproduktion”, og i 2024 vandt projektet “Undersang” den norske kritikerpris 23/24.
Haralds arbejde er blevet præsenteret på museer, gallerier, festivaler og i andre sammenhænge:
Impulstanz, Santarcangelo Festival, Gessnerallee , Sophiensæle, Les Urbaines, SPRING festival, Kampnagel, Centrale Fies, Donau Festival, MDT, ADC- pavillion, Zodiak , Salmon Festival, Kanti Gildi Saal, Fierce Festival, Fabricca Europa, Actoral Festival, Theaterfestival Basel, Skopje Pride, Black Box Teater, Stavanger Kunstmuseum, Nasjonalmuseet, Oktoberdans BIT-teatergarasjen, Vitlycke, Dansens Hus, Oslo, Munch Museum, Oslo, Vigeland Museum, Oslo, Galleri Entrée, Bergen, Tou Scene, Stavanger, Ravnedans, Kunstnerforbundet, Oslo, Øyafestivalen, Oslo og Trondheim Kunstmuseum.
Mere information på haraldbeharie.com

Batty Bwoy på Bora Bora er særligt støttet af Statens Kunstfonds internationale midler
Kreditering
Koreografi og performer:
Harald Beharie
Scenografi og skulptur:
Karoline Bakken Lund
Veronica Bruce
Musik:
Ring van Möbius
Lyddesigner:
Jassem Hindi
Det ydre blik:
Ines Belli
Hooman Sharifi
Co-producenter:
Dansens Hus
RAS
Støttet af:
Norwegian Art Council
Fond for lyd og bilde
FFUK
Sandnes Kommune
Tou Scene
Fotos:
Julie Hrncirova
Margot Sparkes
Pietro Bertora
Tak til:
Tobias Leira
Ingeborg Staxrud Olerud