Pressemeddelelse
Bora Bora oplever vækst: Publikum vil udfordres
– Vi er både stolte og glade over den udvikling, Bora Bora har oplevet det seneste års tid. Hele efteråret var forestillingerne stort set udsolgte, og i foråret har vi fortsat oplevet en voksende interesse fra publikum både på de brede og de såkaldt smalle forestillinger. I alt er vores belægningsprocent steget med 10%. Publikum vil gerne udfordres, fortæller Lotte Kofod Ludvigsen, der netop har rundet to år i stolen som teaterchef.
Potentiale for yderligere vækst
– Når sæsonen slutter, vil der have været i nærheden af 7000 publikummer forbi Bora Boras 27 forskellige forestillinger, som er fordelt på 74 spilledage.
– Sideløbende med alle de publikumsrettede events har vi kørt flere udviklingsforløb og kunstnerophold og samtidigt haft stort fokus på afvikling af festivaler, nye talentindsatser og internationale samarbejdsprojekter i perioden, Lotte Kofod Ludvigsen.
Bora Bora har også løbende kørt en omfattende dialog med Aarhus Kommune det seneste halvandet år om Bora Boras fremtidige placering.
– Vi er glade for at der nu er enighed om, at Bora Bora skal have en egnet, fremtidssikret placering og vi har en god dialog både med både kommunen, fonde og private ejendomsudviklere. Over hele linjen er Bora Bora i en meget frugtbar udvikling med øget salg, øget ekstern funding og mange henvendelser om samarbejder, tilføjer Lotte Kofod Ludvigsen.
Sommerdans i det grønne og vild festuge
Sæson 2024-25 indledes med et nyt samarbejde mellem Bora Bora, Dansk Danseteater og Moesgaard Museum om Aarhus Summer Dance, som bringer det nationale dansekompagni ud i det grønne i en stor gratis event. I festugen viser teatret Lîla Dances “Fault Lines”, der er en forestilling med både britiske og lokale dansere, som præsenteres i samarbejde med Aarhus Festuge.
– I samme festuge præsenterer vi vores store internationale co-produktion “Karrasekare” af de italiensk-spanske stjernekoreografer Igor x Moreno, som skaber et medrivende hedensk karnevalsritual med vilde kostumer på vores scene, fortæller Lotte Kofod Ludvigsen
Høj international kvalitet
– Hvis man ikke vil gå glip af det helt store, højenergiske dansebrag, så skal man ubetinget indløse billet til “From England With Love” af den britiske stjernekoreograf Hofesh Shechter. Det er tredje gang, at han er på Bora Bora, og publikum var ellevilde de forrige gange. Det bliver mindst lige så vildt denne gang, siger Lotte Kofod Ludvigsen.
Der er yderligere tre internationale forestillinger på programmet:
“Ici je lègue ce qui ne m’appartien pas” (Her er min arv, som ikke er min) af belgiske Habib Ben Tanfous, der med udgangspunkt i sine tunesiske aner og med elementer af urban dans, inviterer os ind i hans ambivalente følelser for den arv, han kan give videre.
Islandske Lovísa Ósk Gunnarsdóttir har både islandske og lokale kvinder på scenen i “When The Bleeding Stops”, der er med humor og empati, i lige dele danseforestilling og foredrag, tager fat på tabuet om overgangsalderen.
I “Batty Bwoy” får publikum en intens performance-oplevelse, når norske Harald Beharie både angriber og omfavner det fastlåste billede af den homoseksuelle krop som pervers og afvigende.
Derudover vil den tilbagevendende ILT Festival også finde vej til Bora Boras scene med en endnu ikke offentliggjort forestilling.
Nye forestillinger fra huskompagnier
HIMHERANDIT Productions kommer med sidste del af kompagniets trilogi om døden, som seneste ramte publikum lige i hjertekulen med forestillingen “Carcass”. Den nye forestilling, “Shroud”, forvandler dødens skjulte symbolik til et poetisk sprog med de hvide klæder, der omfavner livløse kroppe og de gardiner, der skjuler kister i kapeller.
DON GNU vender tilbage for at have premiere på forestillingen “K.I.S.S.” (kvinder i sokker og sandaler).
– Der vil stadig være skæve stunts, rå fysik og tåkrummende pinligheder, men denne gang har koreografduoen inviteret instruktør Kamilla Wargo ind for at lufte ud i mandehørmen sammen med et kvindeligt cast på scenen. Det er vi meget spændte på, siger Lotte Kofod Ludvigsen.
Dansk koreografi i fokus
“Short & Sharp” er et nyt koncept på Bora Bora, hvor tre korte værker vises, og publikum samtidigt inviteres ind i en samtale om dem sammen med kunstnerne. Ruth Rebekka Hansen inviterer også publikum ind på scenen i “Ripe Body”, hvor de helt tæt på kan betragte hendes koreografi i en høj, gennemsigtig og spejlbeklædt boks, hvor hun som en levende skulptur forførende redefinerer køn, seksualitet og kvindelighed.
I “Ants 1+1=3” af Anastasija Olescuka oplever publikum myrernes verden omsat til koreografi, der blander street dance, club dance, martial arts og samtidsdans. Et kig på den organiserede myretue, der får velfærdsstaten til at ligne anarki.
Publikumssuccessen “Axial Figures” fra november 2023 vender tilbage med Wired Studio-koreograf Simone Wierøds smukke og meditative forestilling med fem næsten vægtløse reb-artister, der i kalejdoskopiske mønstre viser deres råstyrke og sårbarhed.
Oplevelser for alle sanserne
– I vores program ser jeg tydeligt kunstnernes budskab til os om at forstå både vores egen og vores fælles historie. At vi skal være bedre til at lære af den, for at skabe de forandringer, som vi ønsker os.
Det er stærke personlige historier om livskraft, stolthed og forandring. Og om samfund og fællesskaber i konflikt med sig selv. Scenekunsten er en stærk og vedkommende kunstart, der sætter spor. Især dansen, der opleves med hele kroppen og alle sanser. Jeg er sikker på, at publikum får oplevelser med hjem, de aldrig glemmer. Og uanset hvilken historie man går hjem med, så er det den rigtige. Fordi det var den, der gav genklang i ens krop, siger Lotte Kofod Ludvigsen.
Programmet kan ses på Bora Boras hjemmeside bora-bora.dk og billetsalget er startet.