Værker af Jeppe Just / Lisa Streich / Misato Mochizuki
Quatour Diotima
Spilletidspunkt
Søndag 1. maj 2022 17:00
Om koncerten
Med værket “Gesteilten Saiten” udfordrer Jeppe Just kvartettens klassiske klang og univers med fire automatiserede strenginstrumenter, som kvartteten skal mestre udover deres normale instrumenter. På den måde udvider Gesteilten Saiten traditionen og skaber nye muligheder for en ganske særlig lyd.
Med værket “(ENGEL, ..) NOCH TASTEND2 udforsker Lisa Streich de mellemlyde, der er skjult bag de skrevne toner. En koreografi af groteske fugle, koncentreret stilhed og individuelle musikalske rum overrasker øret igen og igen. Et partitur er skrevet, klart og omhyggeligt, men det indeholder stadig så mange skyggefarver, fordi det aldrig kan kontrolleres og forudsiges totalt. Selve musikken vil altid være en anden performer på scenen.
Misato Mochizukis undersøger med værket “Brains” menneskets hjerne gennem sine kompositioner. En sonisk rejse baseret på menneskets adfærd og evne til at skabe relationer, transformeret af kvartettens klassiske kald. Mennesket adskiller sig fra computeren, fordi det evner den spontane læring. Mennesket adskiller sig fra dyret, fordi det har en bevidsthed om sig selv. Vi har behov for faste mønstre og vi efterligner andres gestus for at lære hinanden og os selv at kende. Mochizukis udfordrer os på den måde til at stille spørgsmålstegn ved vores identitet og forhold til verden omkring os.
Kunstnerne
Quatour Diotima:
(FR, 1996) er et af verdens mest efterspurgte kammerensembler. Kvartetten består af Yun-Peng Zhao på violin, Léo Marillier på violin, Franck Chevalier på bratsch og Pierre Morlet på violoncello. Kvartettens navn fremkalder en dobbelt musikalsk betydning: Diotima er på én gang en allegori over tysk romantik og et opråb om vor tids musik.
Quatuor Diotima har arbejdet i tæt samarbejde med flere af de største komponister i det sene tyvende århundrede, især Pierre Boulez og Helmut Lachenmann. Kvartetten bestiller jævnligt nye værker fra vor tids mest fremtrædende komponister, herunder Toshio Hosokawa, Miroslav Srnka, Alberto Posadas, Mauro Lanza, Gérard Pesson, Rebecca Saunders og Tristan Murail.
Jeppe Just: Geteilten Saiten
(Danmark, 1978) er uddannet i komposition og musikteori fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og arbejder med forskellige ensembler som eksempelvis Ensemble Recherche, Scenatet og Athelas Sinfonietta. I sin musik bruger han blandt andet elektroakustiske og hjemmelavede, ombyggede instrumenter. Han har studeret hos Peter Bruun, Ivar Froundberg, Hans Abrahamsen, Niels Rosing-Schow og Bent Sørensen, ligesom han tog sine postgraduate studier ved Hochschule für Musik, Karlsruhe, hos Wolfgang Rihm. I 2007 modtog han Wilhelm Hansen-prisen og i 2009 modtog han stipendie fra Léonie Sonnings Musikfond.
Lisa Streich: “(ENGEL, ..) NOCH TASTEND”
(Sverige, 1985) har studeret komposition og orgel i Berlin, Stockholm, Salzburg, Paris og Köln. Hendes værker er blevet opført i Sverige, Tyskland, Israel, Frankrig, Østrig, England, Japan, Canada og USA, og hendes musik er blevet spillet af blandt andet Deutsches Symphonieorchester Berlin, Ensemble Recherche og Nouvel Ensemble Moderne ved blandt andet MATA New York, Ircam Paris og i katedralen i Köln. Af priser kan nævnes Orkesterprisen fra Anne-Sophie Mutter Foundation, Busoni-prisen ved Akademie der Künste Berlin og Komponistprisen af Ernst von Siemens Fonden.
Misato Mochizukis: “Brains”
(Japan, 1969) undersøger med værket “Brains” menneskets hjerne gennem sine kompositioner. En sonisk rejse baseret på menneskets adfærd og evne til at skabe relationer, transformeret af kvartettens klassiske kald. Mennesket adskiller sig fra computeren, fordi det evner den spontane læring. Mennesket adskiller sig fra dyret, fordi det har en bevidsthed om sig selv. Vi har behov for faste mønstre og vi efterligner andres gestus for at lære hinanden og os selv at kende. Mochizukis udfordrer os på den måde til at stille spørgsmålstegn ved vores identitet og forhold til verden omkring os.