Mirko Guido

Mirko Guido (f. Italien) er koreograf og danser med base i Aarhus, hvor han er in-house artist på Bora Bora – Dance and Visual Theater. Han har en mastergrad i New Performative Practices fra DOCH / Stockholm University of the Arts.

Som performer har han været medlem af anerkendte kompagnier som Cullberg Ballet, Thoss Dance Company, Donlon Dance Company og Tanz Theater Bielefeld, og han har arbejdet med en lang række koreografer, herunder Benoît Lachambre, Deborah Hay, Tilman O’Donnell, Crystal Pite, Johan Inger, Mats Ek, Paul Lightfoot & Sol León, Itzik Galili, Alexander Ekman, Marguerite Donlon, Guy Weizman & Roni Haver, Rafael Bonachela, Jo Strømgren, Marco Goecke og Cristina Caprioli, blandt andre. Hans tidlige koreografiske karriere blev anerkendt med førsteprisen og publikumsprisen ved den internationale koreografiske konkurrence i Hannover (2008) og en nominering som Young Choreographer to Watch i Ballet Tanz Magazine (2009). Han har skabt bestillingsværker for institutionelle dansekompagnier som Saarbrücken Staatstheater og Wiesbaden Staatstheater, før han gik over til uafhængig koreografi, hvor han fordybede sig i moderne, eksperimentel og interdisciplinær praksis.

Hans koreografiske arbejde udfolder sig i teatre, museer, gallerier og offentlige rum, hvor han ser bevægelse som en proces, hvor man afstemmer og navigerer i skiftende forhold mellem krop, rum, materialitet og tilstedeværelse. Hans projekter tager form gennem fordybende miljøer, hvor kroppe interagerer med arkitektoniske strukturer, resonansmaterialer og lydlandskaber – og tillader koreografi at strække sig ud over kroppen og ind i det omgivende rum. Uanset om det er gennem det vibrerende samspil mellem bevægelse og stof i det kommende værk TECTONIC (2026), de kollektive og flygtige rumlige forhandlinger i Vanished (2024) eller den forstyrrende tilstedeværelse af optrædende kroppe i museumsrum i The Longest Gap (2022), udfordrer Mirko Guidos arbejde konventionelle former for tilskuerskab og opfattelse og flytter fokus mod processer med fremkomst, transformation og relationel tilblivelse.

Hans koreografiske værker er blevet præsenteret på internationale festivaler og spillesteder, herunder 20th PuSh Festival (Vancouver, Canada), 6th Athens Dance Festival (Grækenland), Festival La Becquée (Brest), Festival MAP/P E-motional (Porto), Teatri di Vita (Bologna), Dance Station (Beograd), SPEL – The State Gallery of Contemporary Art (Cypern) Weld and Dansens Hus (Stockholm), Bora Bora og ARoS Art Museum (Aarhus), Det Kongelige Teater-Skuespilhuset og Dansekapellet (Copemhagen), blandt mange andre. Hans koreografiske forskning er blevet støttet af institutioner som Summer Studios Rosas, Work Space Brussels, Uferstudios Berlin, PACT Zollverein, MDT Stockholm.

For Mirko fungerer hvert koreografisk værk som en fysisk, materiel og konceptuel undersøgelse af bevægelse som et responsivt system, der leder opmærksomheden mod sameksistensen af flere tidsligheder, perspektiver og måder at være sammen med på. Snarere end at positionere bevægelse som et enkeltstående udtryk, engagerer hans koreografiske forskning både udøvere og publikum i en fælles proces af perception, afstemning og nyorientering, og tilbyder dans som et middel til at genoverveje vores sammenvævning med verden.

Læs mere på mirkoguido.com