Publikumsrekord og skarpere kunstnerisk profil

Entrance of the dance theater Bora Bora
Pressemeddelelse

Bora Bora udvikler sig markant:
Publikumsrekord og skarpere kunstnerisk profil


På blot to år har ’Bora Bora - dans og visuelt teater’ skabt en række stærke resultater: De har øget billetsalget, så deres belægning er steget fra 55% til 82%. De har skærpet deres kunstnerisk profil og samtidig skabt en styrket og mere transparent organisation. Samarbejdet med Bikubenfonden og Nordisk Kulturfond om den strategiske udvikling har gjort det muligt.

Download faktaark (pdf)

Resultaterne taler for sig selv: Bedre vilkår for kunstnere, styrket talentudvikling, højere salgstal og bedre trivsel blandt medarbejderne. Bora Bora i Aarhus kan se tilbage på en bemærkelsesværdig strategisk omstilling de seneste to år, der netop er kulmineret med en nominering til prisen som Årets Teater ved Årets Reumert, der uddeles den 31. maj.

“Kultur spiser som bekendt strategi til morgenmad, men i vores tilfælde har et stærkt og dybt samarbejde med Bikubenfonden og Nordisk Kulturfond gjort det muligt at skabe nye måder at arbejde på,” siger Lotte Kofod Ludvigsen, teaterchef på Bora Bora.

Den store udvikling har også givet anledning til at formulere en ny vision, der både bygger videre på de opnåede resultater og sætter nye, ambitiøse mål.

“Vi har forbedret vores evne til at understøtte krævende kunstneriske processer og tiltrække flere publikummer i en grad, så vi har nået grænsen for, hvad vores hus kan rumme. Derfor kommer vi i de kommende år til at tænke ud over husets grænser for at styrke dansen i hele Aarhus,” siger Lotte Kofod Ludvigsen.

 

Bred inddragelse og nye metoder bag succesen

Omstillingen er blevet til ved at inddrage medarbejdere, bestyrelse, huskunstnere, eksterne konsulenter og internationale eksperter. Der er etableret et eksternt kunstnerisk råd, og teatrets kuratoriske processer er blevet mere transparente og effektive.

Samtidig har Bora Bora indført en skarp og databaseret publikumsstrategi, bedre planlagt kuratering, intensiveret markedsføring og nye salgspartnerskaber. Det har været helt centralt at sammensætte et nyt hold med de rette kompetencer til at løse de konkrete opgaver. De fokuserede tiltag har været afgørende for at hæve publikumsbelægningen til 82% fra 55% på blot to år. I indeværende sæson har langt de fleste forestillinger haft et billetsalg på over 90 %.

 

Fonde oplever stor effekt

Den såkaldte ’task force indsats’, der er skabt i et samarbejde mellem Bikubenfonden og Nordisk Kulturfond, er målrettet kulturinstitutioner, der kan have gavn af udvikling og støtte til at realisere deres potentiale.

Bikubenfonden udtaler om forløbet:
“Bora Boras udvikling bekræfter vigtigheden af at støtte organisationers læring og fornyelse. De har ikke blot skabt bedre kunstnerisk kvalitet, men også en stærkere organisation med bedre økonomi, større trivsel og flere publikummer”, siger Dina Vester Feilberg, kunstchef, Bikubenfonden.

Nordisk Kulturfond tilføjer:
”Vi gik ind i et task force-forløb med Bora Bora, fordi vi troede på deres strategiske potentiale og ambitioner for feltets udvikling i et nordisk perspektiv. Vi er imponerede over resultatet af organisationsudviklingen og den afgørende åbenhed og gensidige tillid, der har været i vores samarbejde, som også har givet os ny læring til vores fondsarbejde fremover”, siger Søren Merrild Staun, konstitueret direktør, Nordisk Kulturfond.

 

Baggrund:

Task force forløbet bestod i et betalt strategiudviklingsforløb med In Futurum, deltagelse af fire seniorrådgiver fra Bikubenfonden og Nordisk Kulturfond samt 750.000 i aktivitetsstøtte til de strategiske indsatser.

Forløbet fra 2022 til 2025 bestod af en analyseproces, beslutning om strategi og indsatser og herefter 1,5 års arbejde med indsatserne inden for følgende områder: kuratering, publikumsstrategi, forretningsudvikling, organisationsudvikling samt talent, fællesskaber og sundhed.