Loraine Dambermont (BE) / Dominik Więcek (PL)

Toujours de ¾ Face! / Café Müller

The performances “Toujours de 3/4 face" & "Café Müller” at the dance theater Bora Bora.
The performances “Toujours de 3/4 face" & "Café Müller” at the dance theater Bora Bora.
The performances “Toujours de 3/4 face" & "Café Müller” at the dance theater Bora Bora.
The performances “Toujours de 3/4 face" & "Café Müller” at the dance theater Bora Bora.
The performances “Toujours de 3/4 face" & "Café Müller” at the dance theater Bora Bora.
The performances “Toujours de 3/4 face" & "Café Müller” at the dance theater Bora Bora.
The performances “Toujours de 3/4 face" & "Café Müller” at the dance theater Bora Bora.
The performances “Toujours de 3/4 face" & "Café Müller” at the dance theater Bora Bora.
8. & 9. april 2024 - kl. 19:30 (60 MIN. - ingen pause)
DOBBELTPROGRAM MED TO FORESTILLINGER PÅ ÉN AFTEN

Fra den særligt lovende flok af europæiske Aerowaves-kunstnere bringer vi en aften med et dobbeltprogram om queer identitet og idoler. To på én gang hårdtslående og humoristiske soloer om at spejle sig i sit idol og finde styrke gennem idolets styrke.

"TOUJOURS DE ¾ FACE!" er en hyperenergisk, humoristisk og selvironisk tackling af belgisk identitet gennem præcise karate forsvarsteknikker.

"CAFÉ MÜLLER" er en fanfiktion i Pina Bauschs univers og en gribende historie om danserens egen queerness og følelse af fortrængning.

Billetten giver adgang til begge forestillinger.

AFTENENS PROGRAM

19:30 – Café Müller (40 min.)
Ingen pause
20:10 – Toujours de ¾ Face! (20 min.)
20:30 – Program slutter

 

Toujours de ¾ Face!

Ifølge Johnny Cadillac, en tidligere belgisk karatekæmper, er “3/4 face” den ultimative forsvarsposition: En stilling, der er så præcis, at den uundgåeligt afslører en vilje til perfektionisme og et dybt ønske om kontrol. Loraine Dambermont gør dette princip til sit eget og afslører gennem en live tutorial sine bedste hemmelige selvforsvarsfærdigheder.

“Toujours de 3⁄4 face!” er en 20 minutters hyperenergisk solo, der fremføres som en overlevelsesguide med et strejf af humor. Dambermont tackler også den komplekse belgiske identitet gennem bevægelser og et udbrud af selvironi.

Denne forestilling udfordrer performerens fysiske og mentale virtuositet ved at skubbe til grænserne for en begrænset krop mellem et maraton af hyperhurtige bevægelser og ekstreme præcision med sin egen musikalitet.

Toujours de ¾ Face!

Café Müller

“Das ist mein Café Müller” (Dette er min Café Müller) erklærer Dominik Więcek i sin solo, som er uløseligt forbundet med Pina Bauschs original fra 1978 og samtidig et dybt personligt portræt af ham selv i dag. Født i Tyskland, opvokset i Polen, overvejede Więcek spørgsmålet: Hvad ville der være sket, hvis hans mor ikke havde valgt at vende tilbage til sit hjemland efter hans fødsel?

Dominik Więceks “Café Müller” er en fanfiction; et imaginært univers indlejret i Pina Bauschs værk og til ære for hans egen mor. Det er en universel historie fuld af nostalgi for noget, der aldrig skete, og beundring for det mod, der kræves for at konfrontere sig selv. Han spiller en karakter, der er inspireret af personlighederne i Bauschs original, men som alligevel er forankret i hans egen queerness og følelse af fremmedgjorthed.

Café Müller

Om Loraine Dambermont (BE)

Loraine Dambermont er en belgisk danser og koreograf. Hun er født i Liège i 1988 og har boet i Bruxelles i næsten 10 år. Efter sin eksamen fra Codarts og Theaterschool – Academy of Dance and Arts i Rotterdam og Amsterdam, fokuserede hun på at udvikle sit eget kropssprog.

Ved at blande forskellige danseteknikker, fra hiphop til moderne dans, med hovedfokus på popping og arbejde på gulvet, arbejder hun på at skabe en eksplosiv energi. Hun nyder kraften i præcision, mens hun bevæger sig, og laver rastløse koreografier, som hun gerne kanaliserer gennem en omhyggelig musikalsk struktur. Gennem dynamiske dansebevægelser skaber Loraine Dambermont fængslende forestillinger, som fremhæver skønheden i bevægelser ved at invitere publikum til at leve denne intense oplevelse sammen.

I 2013 vandt hun en koreografisk pris med duetten Buy My City på Amsterdams 16 MINUTES OF FAME-festival, og siden da har hun indledt et dybere kunstnerisk samarbejde med sin partner og ven Noora Hannula. Hun har arbejdet med The Nordic Beasts/Noora Hannula (Dk), Mute Comp. Physical theater (Dk), Michèle Anne De Mey (Be), Itamar Serussi (IL), Beppie Blankert (Nl), Etienne Rochefort (Fr) og Zahrbat / Brahim Bouchelaghem (Fr). Hun turnerer i øjeblikket med sin seneste soloproduktion Toujours de 3/4 face! i Belgien og udlandet og arbejder på et nyt værk, som får premiere på La Biennale Pays de Danse de Liège den 14. februar 2024.

Om Loraine Dambermont (BE)

Om Dominik Więcek (PL)

Dominik Więcek er en kunstner, hvis værker er fyldt med humor, legesyge og en følelse af lethed. Som koreograf og performer dekonstruerer han uden tøven dansehistorie, teaterregler og tradition. Han tager udgangspunkt i selvbiografiske emner og forsøger at få dem til at give genlyd i publikums levede erfaringer. Więcek tror på bekendelsesforestillinger, hvor ærlighed kan placeres et sted mellem privatliv og teatralsk formalitet. I sit arbejde flirter han med mange teatergenrer, eksperimenterer med sit eget image og udfordrer samfundets normer ved at være en uapologetisk queer kunstner, der skaber i Polen. Han stoler på sin intuition og er drevet af nysgerrighed og tillader sig selv: ikke at vide, at begå fejl, at tage veje, der ikke fører nogen steder hen, samt at blive begejstret over de mindste opdagelser.

Więcek er uddannet fra Ludwik Solski Academy for the Dramatic Arts, Dance Theater Department og har et stipendium fra Folkwang Universität der Künste i Essen. Han har bl.a. samarbejdet med Jacek Łumiński, Idan Cohen, Jeans van Daele, Jo Strømgren, Ben J. Riepe og Bodytalk (Yoshiko Wakki, Rolf Baum). Fra 2016 til 2019 var han danser ved det polske danseteater i Poznań. Sammen med Dominika Wiak, Daniela Komędera – Miśkiewicz og Monika Witkowska skabte han forestillingen Sticky Fingers Club, som vandt andenprisen ved The Independent Theatre Competition, The best OFF 2022 og Zygmunt Duczyński-prisen under 55th Review of Small Theaters KONTRAPUNKT 2021 i Szczecin. Sammen med Michał Przybyła skabte han Bromance Med Maciej Kuźmiński arbejdede han på soloforestillingen Dominique, som modtog adskillige priser og anerkendelser, bl.a. Alexander Izailovski Special Award ved den 21. koreografiske miniaturekonkurrence i Beograd (2017), 2nd Award ved den 30. internationale koreografiske konkurrence i Hannover (2016) og Audience First Choice & Audience Final Choice Awards ved den 20. Solo-Tanz-Theatre Festival i Stuttgart (2016).

Om Dominik Więcek (PL)

Kreditering

Toujours de ¾ Face!

Koncept, koreografi og live performance:
Loraine Dambermont

Musikkomposition:
Loraine Dambermont

Rådgiver i lydmix:
Victor Petit

Lysdesign:
Rémy Urbain

Teknisk leder:
Gaspar Schelck

Stage manager:
Adèle Evans

Fotografering:
Hichem Dahes

Øjne udefra:
Monica Gomes

Projektet er støttet af
Le Théâtre de la Balsamine, Bruxelles (BE)
Le Théâtre Marni, Bruxelles (BE)
Garage 29, Bruxelles (BE)
La Roseraie, Bruxelles (BE)
Iles/Suitcase Bruxelles (BE)
L’Armande asbl, Liège (BE)
CC Bruegel, Perpetuum MOBILE Festival, Bruxelles (BE)
Theater aan de Rijn, Dance Flavours, Arnhem (NL)
Studio 28, Roubaix (FR)
Wallonie-Bruxelles International

Tour manager:
BLOOM Project

Særlig tak til
Johnny Cadillac

Café Müller

Koncept, koreografi, performance:
Dominik Więcek

Musik:
Przemek Degórski

Lysdesign:
Klaudia Kasperska

Kostume:
Projekt: Nikola Fedak
Realisering: System Mody / Serafin Andrzejak

Sproglig konsultation:
Joanna Pędzisz

Konsultation om kampsport:
Patryk Kołodziejski

Billeder:
Maciej Nowak

Producent:
Kulturcenter i Lublin som en del af “Spaces of Art”

Støtte til research:
Tanzrecherche NRW
Theater im Pumpenhaus
Tanzfaktur Köln
Folkwang Universität der Künste
Lublin Danseteater

Forestillingen er skabt som en del af programmet “Spaces of Art”, der er finansieret af Ministeriet for Kultur, Nationalarv og Sport og udført af Institut for Musik og Dans og Zbigniew Raszewski Teaterinstitut. Operatøren af projektet i Lublin er Kulturcentret i Lublin.

Begge kunstnere præsenteres inden for rammerne af Aerowaves, der er medfinansieret af Creative Europe-programmet i Den Europæiske Union.

Andre kommende forestillinger

Ikke i salg